لینک های دسترسی

Breaking News

دوش همگانی برای مبارزه با فساد در افغانستان


Herat running
Herat running
این فستیوال دوش همگانی همزمان در شش ولایت هرات،جلال آباد، بامیان، مزارشریف، بدخشان و قندهار برگزار می شود.

این برنامه بعدازظهر روز جمعه در ولایت هرات برگزار شد و اشتراک کننده گان آن که بیشتر جوانان و ورزشکاران بودند مسافه ای حدود 5 کیلومتر را از شاهراه هرات ،تورغندی تا استدیوم ورزشی هرات را دویدند.

خلیل پارسا یکی از مسئولان برگزاری این برنامه مبارزه جدی با فساد اداری در دوایر دولتی افغانستان را مهمترین هدف کارشان میخواند.

شماری از جوانان اشتراک کننده در این برنامه نیز سخن میزنند.

حسین یکی از جوانان هرات بر این باور است که مبارزه با فساد مستلزم همکاری مردم با مقام های دولتی است.

این مسابقه دوش همچنان با برگزاری کنسرتی میهنی توسط گروه آبی در هرات نیز همراه بود.

شفیق بهروزیان یکی از فرهنگیان شهر هرات نیز، برگزاری این برنامه را نمایانگر تنفر مردم از موجودیت فساد در افغانستان میخواند.

این برنامه به کمک نهادهای جامعه مدنی و ورزشکاران در هرات در حالی برگزار میشود که دو روز پیش یک سازمان شفافیت بین الملل در تازه ترین گزارش خود افغانستان را در صدر کشورهای آغشته به فساد اداری قرار داد.

دوش در بامیان

دختران بامیانی بمنظورمبارزه بافساد اداری درافغانستان دوش نمودند.

الهه نظری یکی ازاشتراک کننده این مسابقه هدفش را ازدویدن، نشان دادن قدرت تصمیم دختران خوانده گفت:" ما دختران بامیانی میدویم تا بادویدن ما، ریشه فساد ازکشورکنده شود."

الهه افزود که "وقتی ازرسانه ها شنیدم که دولت افغانستان در فساد ازجمله سه کشور، قهرمانی دنیا شده است بسیار ناراحت شدم و امروز درمسابقه دوش شرکت نمودیم تا به دولتمردان ابلاغ کینم که دیگر بس است وجلو فساد را بگیرند."

عبدالرحمان منیب یکی ازپسران جوانانی که این مسابقات را راه اندازی کرده است به رادیوآشنا صدای امریکا گفت" همین که شنیدیم دولتمردان افغانستان با سومالی وکره شمالی قهرمانان فساد درکشورشان هستند تصمیم گرفتیم که نفرت وانزجار خود را ازطریق مسابقه دوش بافساد اداری درکشور اعلان کنیم."

حبیبه سرابی والی بامیان که در رأس کمیته مبارزه با فساد اداری این ولایت قرار دارد وجود فساد اداری در بامیان را رد نکرده به رادیوآشنا صدای امریکا گفت" ازاول بهار تاهنوز دوکارمند دولت یک بازرس پولیس ویک دادستان را به اتهام رشوه محاکمه نموده است."

این درحالیست که عبدالاحد فرزام رییس دفترساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دربامیان، فساد اداری را شامل هرگونه سوء استفاده ازقدرت وصلاحیت اداری مثل مداخله، اعمال نفوذ درمحاکم، گماشتن افراد بی صلاحیت خانواده شان را درچوکی های دولتی، رشوه وغصب نمودن مال مردم میداند.

در گزارش سازمان شفافیت بین المللی که چند روزپیش به نشررسید، افغانستان درسطح جهان از جمله سه کشوری است که فساد اداری درآن به حد گسترده وجود دارد.

این درحالیست که بعد ازنشرگزارش سازمان شفافیت بین المللی، مبنی بروجود فساد گسترده اداری درافغانستان، ریاست جمهوری کشور گزارش این سازمان را دور ازحقیقت خواند.
  • 16x9 Image

    خلیل نورزایی - هرات

    خلیل نورزایی، خبرنگار رادیو آشنا صدای امریکا در ولایت هرات است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG