لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی – از نیرو های خارجی حمایت هوایی نمی خواهیم


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که به زودی فرمانی را صادر می کند که نیرو های افغان پس از این در هنگام عملیات یا درگیری با طالبان در هیچ حالتی از قوت های خارجی به ویژه نیرو های هوایی خارجی تقاضای کمک نکنند.

رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در سخنرانی به افسران و سربازان اکادمی ملی نظامی در کابل گفت که در عملیات مشترک نیرو های افغان و خارجی به گونۀ مکرر غیر نظامیان کشته شده و یا صدمه می بینند که این امر او را به صدور چنین فرمانی وا داشته است.

رئیس جمهور کرزی گفت که نیرو های خارجی را برای خروج از افغانستان تشویق کرده است تا به جهان نشان دهد که افغان ها می توانند خانۀ خود را پاسبانی کنند. به گفتۀ آقای کرزی افغان ها برای دفاع از کشور شان به سربازان خارجی نیازی ندارند.

حامد کرزی همچنان گزارشات رسانه ها و نگرانی ها در مورد افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را یک تاکتیک عنوان کرده اطمینان داد که پس از سال ۲۰۱۴ افغانستان با مشکلی مواجه نخواهد شد.

آقای کرزی باز هم تاکید کرد که خارجی ها از طالبان افغان به عنوان ابزار به خاطر تضعیف افغانستان استفاده می کنند، اما از کدام کشور مشخص نام نبرد. او همچنان خطاب به طالبان گفت که فریب این دسیسه ها را نخورند.

رئیس جمهور افغانستان یکبار دیگر امضای قرارداد همکاری های ستراتیژیک با کشور های مختلف از جمله ایالات متحده امریکا را به سود افغانستان خواند. اما گفت که در مورد حضور سربازان خارجی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ و دادن پایگاه به آنان، لویه جرگه تصمیم خواهد گرفت.

رئیس جمهور کرزی تایید کرد که پس از پیروزی مجاهدین، اردو و تاسیسات نظامی افغانستان بدست خود افغان ها و توسط تنظیم های جهادی از هم پاشیده شد. اما او با باور کامل می گوید که افغان ها از آن اشتباهات تاریخی درس عبرت گرفته اند و بار دیگر چنین نخواهد شد.

این در حالی است که شماری از تحلیلگران با تردید در مورد توانایی کامل نیرو های افغان پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری، ابراز نگرانی می کنند که مبادا افغانستان در وسط این دو جریان مهم یکبار دیگر به سوی جنگ های داخلی و بی ثباتی سوق یابد.
XS
SM
MD
LG