لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به حفظ پوهنتون امریکایی در افغانستان متعهد است


عکس از پوهنتون امریکایی افغانستان
عکس از پوهنتون امریکایی افغانستان
پوهنتون امریکایی افغانستان در سال ۲۰۰۶ با تنها ۵۳ محصل به فعالیت آغاز کرد، اما امروز ۱۶۰۰ دختر و پسر افغان را در رشته های تجارت، محاسبه، مدیریت، تکنالوجی معلوماتی و سایر بخش ها به زبان انگلیسی آموزش میدهد.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان و عضو هیئت رهبری پوهنتون امریکایی افغانستان می گوید که این نهاد تغییرات مثبتی را در زندگی بسیاری از افغانها به ویژه زنان آن کشور ایجاد کرده است.

سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان می گوید امریکا افغانستان را تنها رها نمی کند. او می افزاید که حفظ این نهاد تا زمانیکه بتواند به پای خود بایستد، باید در اولولیت عمدۀ کاری ایالات متحده قرار داشته باشد.

آقای خلیلزاد افزود که برای تحقق آرزو های ایالات متحده که می خواهد اجتماعات ساکن در آن منطقه موفق بوده، سهیم عرصه های کاری اجتماعی باشند و منبع ایجاد مشکل نباشند، آموزش و پرورش وسیله بسیار عمده و مهم تلقی می شود.

لیزلی شویتزر، معاون پوهنتون امریکایی در افغانستان می گوید که آنان به افغانستان و زنان آن کشور متعهد اند. او می گوید که شمار زیاد دختران افغان برای شمولیت در آن پوهنتون علاقمندی نشان دادند، اما نبود وجوه مالی مانع جذب آنان شد.

خانم شویتزر می گوید که در حال حاضر فیس تحصیلی محصلین پوهنتون امریکایی در افغانستان مبلغ ده هزار دالر در سال بوده و ۷۰ درصد محصلین آن پوهنتون، جهت ادامۀ تحصیل در آن نهاد،کمک مالی به دست می آورند و این روند پس از سال 2014 نیز ادامه خواهد یافت.

فرار مغز ها

معاون پوهنتون امریکایی در افغانستان می گوید که شماری از دختران افغان که برای فراگیری تحصیل به ایالات متحده می روند، بنا بر مشکلات موجود دو باره به کشور شان بر نمی گردند.

لیزلی شویتزر می گوید که توجه بیشتر به جذب دختران و زنان افغان در پوهنتون امریکایی افغانستان متمرکز شده و تلاش جریان دارد تا گزینه هایی ایجاد شود که دیگر دختران علاقمند ترک کشور شان نباشند.

خانم شویتزر افزود که پوهنتون امریکایی با استفاده از ۴۵ سکالر شیب یا کمک هزینۀ تحصیلی که سفارت ایالات متحده به آن نهاد برای پنج سال فراهم ساخته بود توانست تعداد زیاد دختران و پسران را جذب کند.

معاون پوهنتون امریکایی از ایجاد مرکز بین المللی انکشاف اقتصادی زنان یاد کرد که به کمک مالی ایالات متحده تکمیل شده و در اواخر ماه مارچ به فعالیت آغاز می کند. او ابراز امیدواری کرد تا این مرکز در ارتقای توانمندی های زنان در عرصه های مختلف اقتصادی نقش عمده یی را ایفا کند.

هزینۀ گزاف تحصیلی

اما از آنجاییکه افغانستان یک کشور فقیر تلقی می شود، پرداخت مبلغ ده هزار دالر هزینۀ تحصیلی در سال از توان بسیاری از خانواده ها بیرون می باشد.

مایکل سمیت رئیس پوهنتون امریکایی در مصاحبه با رادیوآشنا گفت که آنان با درک این موضوع که همه مردم افغانستان ثروتمند نیستند، تلاش دارند تا به همکاری اجتماعات محلی در ولایات، هزینۀ تحصیلی محصلان را فراهم سازند.

سمیت می گوید که اکنون شماری از پسران و دختران جوان از ولایت کندهار به کمک تجار و افراد سرمایه دار آن ولایت، در پوهنتون امریکایی افغانستان سرگرم فراگیری تحصیل اند. او از تلاش ها برای گسترش این روند به ولایت های هرات، بلخ، ننگرهار و سایر ولایات نیز خبر داد.

در حال حاضر بیش ۱۰۰ محصل که در آن میان دختران نیز شامل اند، هزینۀ مکمل تحصیلی خود را در پوهنتون امریکایی از سفارت ایالات متحده در کابل به دست می آورند و قرار است در سال آینده ۱۵۰ محصل از این مساعدت های تحصیلی بهره مند شوند.
XS
SM
MD
LG