لینک های دسترسی

Breaking News

کری: تمام جهان شاهد فعالیت های زنان افغان است


وزیر خارجۀ امریکا در کابل
وزیر خارجۀ امریکا در کابل
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به روز سه شنبه با زنان تجارت پیشه افغان که در بخش های زراعت، تکنالوژی، صنعت و ورزش فعالیت می کنند، ملاقات کرد.

زنان افغان بعد از سقوط رژیم طالبان به عنوان یک نیروی محرک در اقتصاد جدید آن کشور ظهور کرده اند. تا حال بیشتر از یک و هزار و شش صد زن تجارت خود را در کشوری به پیش می برند که تولیدات داخلی آن در دهه اخیر تقریبا پنج مرتبه بیشتر شده است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ادای احترام خود را به این زنان تجارت پیشه در حالی ابراز داشت که آن کشور بعد از خروج نیروهای خارجی در سال آینده، تمام مسولیت ها را خود به دوش خواهد داشت.

آقای کری به روز سه شنبه در سفارت امریکا در کابل، برای یک ساعت با زنان تجارت پیشه افغان گفتگو کرد. او تلاش ورزید تا تعهد امریکا بر حمایت از حقوق زنان در افغانستان را، تبارز دهد.
آقای کری می گوید که از شجاعت،جرأت، خلاقیت زنان افغان و امکانات را که آنها ایجاد کرده اید، متاثر شده است. "واقعا برایم هیجان انگیز است که شما را در حالی پیشرفت به سوی آینده می بینم و مثال های را که شما در کشور و جای ها دیگر از خود نشان می دهید، مثال های خوش آیند است. هر یک از شما از سجاعت خاصی برخوردار استید و شما باید به آن افتخار کنید. می دانیم که شما به ان افتخار می کنید."

شماری از زنان افغان که به دنبال فرصت های بهتر اجتماعی و اقتصادی در افغانستان اند، با مخالفت ها و مشکلات رو به رو اند. با وجود اینکه پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، وضعیت زنان تا هنوز پر مخاطره باقی مانده است اما آقای کری می گویدکه زنان افغان در تلاش های فوق العاده ای مصروف استد و تمام جهان این فعالیت های آنان را تماشا می کنند.

نیلوفر سخی، رئیس مرکز بین المللی برای توسعه اقتصادی زنان در پوهنتون امریکایی در افغانستان در مورد پیشرفت ها و نقش زنان تجارت پیشه در آن کشور می گوید که زنان وارد محیط و فضا کاری شده اند. زنان فضای کاری را ایجاد کرده اند. آنها در حکومتداری سهیم اند و در پارلمان حضور دارند و این آسان نخواهد بود تا آنها را به طور ناگهانی به دلیل اینکه زنان صدای خود را بلند می کنند، آنها مخاطبین خود را در سطح بین المللی دارند و آنها منابع مختلف دارند، نادیده گرفت.

در جمع زنانی که جان کری در کابل با آنها ملاقات کرد، یکی رویا محبوب ۲۵ساله بود که رئیس یک شرکت توسعه برنامه های کمپیوتری است.

در شرکتی که رویا کار می کند، برنامه ترجمه زبان انگلیسی به دری طراحی می شود. ویب سایت این شرکت بیشتر از سه میلیون بازدید کننده دارد و ۶۰ هزار تن در صفحه فس بوک این شرکت اشتراک کننده دارد.
اما برای این خانم افغان از همه مهم تر آموزش تکنالوژی برای شاگردان چهل مکتب می باشد که به کمک فرانسسکو رولی، یک تجار امریکای ایتالیایی تبار به پیش برده می شود. رویا می گوید این یک فهرصتی برای دختران است تا به افق های دور، دست یابند.

رویا می گوید که برای دختران مشکل است تا برای فراگیری کورس های تکنالوژی معلوماتی خارج از مکتب بروند زیرا بسیار از خانواده ها هزینه آنرا ندارند. با ارایه آموزش و کورس های رایگان تکنالوژی معلوماتی می تواند بعد از ختم مکتب، اگر دختران بخواهند کاری آن لاین کنند، آنها این کار را از خانه انجام داده می توانند.

شماری از زنان افغان نگران اند که بعد از خروج اکثر نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴و انتخابات ریاست جمهوری در همان سال، وضع امنیتی را رو به وخامت خواهد برد و قابلیت های کاری زنان مهار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG