لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال انتخابات ریاست جمهوری ایران


جنجال انتخابات ریاست جمهوری ایران
جنجال انتخابات ریاست جمهوری ایران

سازمان عفو بین الملل توقیف ، بازداشت و اذیت فعالان و رهبران اتحادیه ها را در انتخابات ریاست جمهوری ایران ، افزایش نقض حقوق بشر می خواند.


درحالیکه مردم ایران به روزجمعه پای صندوق های رأی می روند ، تا رئیس جمهور بعدی کشورشانرا انتخاب کنند ، فعالان حقوق بشر می گویند رژیم و نیروهای امنیتی آنکشور به احتمال زیاد در تلاش سرکوب کردن مخالفان اند. به عقیده فعالان حقوق بشر از انتخاب نامزدها گرفته تا محدودیت ها در برابر خبرنگاران همه برای آنست که حکومت اطمینان حاصل کند که انتخابات عاری از هر گونه اعتراض برگزار شود.

این یک استثنا است که ایرانی ها در اوایل این ماه در مراسم تشییع جنازه یک روحانی اصلاح طلب در اصفهان و درحالیکه با ظاهر شدن حسن روحانی یک کاندید معتدل ابراز خرسندی میکردند ، شعار "مرگ بر دیکتاتور" را سر دادند. وآن به عنوان بزرگترین اعتراضات ضد دولت ایران درطول دو سال اخیر خوانده شده است. در عین حال همچو عکس العمل ها و شور و شوق نادر بوده است.جیمز فیلیپس تحلیلگر شرق میانه در بنیاد هریتیج میگوید:"سپاه پاسداران انقلاب اکنون نقش بیشتر را درین انتخابات نسبت به انتخابات قبلی ایفا میکند."
وی علاوه میکند که اعتراضات پس از انتخابات سال 2009 و پس از اتهام تقلب در رأی گیری که به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران ، دور دوم بخشید ، در اذهان مقامات امنیتی خشکیده است - برخی ها در محضر عام درمورد نیاز به این انتخابات حرف میزنند تحلیلگر در امور شرق میانه گفته است که " رژیم ، بر روی یک آتشفشان نشسته است و آن را می داند".
با نزدیک شدن رأی گیری ها ، سازمان عفو بین الملل جزئیات دستگیری های اخیر از حامیان حسن روحانی در تجمعات اول ماه جون را و نیز ادامۀ بازداشت و آزار و اذیت فعالان و رهبران اتحادیه ها را ، افزایش نقض حقوق بشر می خواند.
مقدار زیادی از آن تخلفات نامحسوس است که توسط ماموران در لباس شخصی و و به گونۀ مخفی انجام می شود.
فراز صانعی، عضو دیده بان حقوق بشر چنین ابراز نظر میکند:" آنها از اینکه چه اتفاق خواهد افتاد و آن اینکه نکات واکنش برانگیز وجود دارد که ممکن است منجر به اعتراضات بزرگتر شود ، آگاه اند و اوضاع امنیتی در تهران و سایر ولایات در سراسر آنکشور خیلی متفاوت است و نسبت به آنچه که در گذشته بوده ، خیلی خفقان آورتر به نظر میرسد".
همچنین پولیس ملی و بسیج ، یک نیروی شبه نظامی وفادار به سپاه پاسداران است که حملات خشونت آمیز آنها شناخته شده می باشد ، از جمله حمله بر چند تن از رهبران اصلاح طلب مانند مهدی کروبی و پسرش.
با وجود سرکوب، مقام رهبری آیت الله علی خامنه ای خواستار مشارکت رأی دهندگان شده است.
باربارا سلاوین از شورای اتلانتیک میگوید:"ایران دارای یک حکومت کاملا استبدادی نیست، آن یک دولت سلطه گرا و دیکتاتوراست به این معنی که این انتخابات راه عبور ازانتقاد روی سیاست و اوضاع موجود در آن کشور است".
بخشی از آن به گفته برخی از تحلیلگران ، یک طرح کلی برای بخشیدن صدای کافی به مردم ایران ، به منظور حفظ آرامش درجریان انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه می باشد.

جنجال انتخابات ریاست جمهوری ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
XS
SM
MD
LG