لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم بریتانیا: افغانستان با ثبات به نفع پاکستان است


دیوید کامرون صدر اعظم بریتانیا که پس از سفرش به افغانستان وارد اسلام آباد شد، با آصف علی زرداری رئیس جمهور و نواز شریف صدر اعظم پاکستان دیدار و گفتگو نمود. برعلاوه موضوعات دوجانبه و منطقوی و بین المللی، صلح و ثبات در افغانستان نیز از جمله مسایل مورد بحث بین صدر اعظم بریتانیا و رئیس جمهور و صدر اعظم پاکستان بود.

پاکستان به صدر اعظم بریتانیا اطمینان داد که به تلاش هایش جهت رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان پیش از خروج نیروهای ناتو از آن کشور ادامه خواهد داد.
دیوید کامرون صدر اعظم بریتانیا پیش ازین بخاطر تقویت تلاش ها بمنظور گفتگو با طالبان به کابل سفر نموده بود اما رئیس جمهور کرزی گفت که اگر با طالبان کدام معاملۀ صورت گیرد، افغانستان ممکن تجزیه گردد.

آقای کامرون در ماه فبروری سال روان نشستی را در مورد آیندۀ افغانستان با اشتراک آقای کرزی میزبانی نمود. او تا حال تلاش نموده تا با استفاده از روابط نزدیک بریتانیا با پاکستان، آن کشور را وادار به کشانیدن طالبان به میز مذاکره نماید.

هدف مشترک آوردن صلح و ثبات به افغانستان

نواز شریف صدر اعظم پاکستان از تلاش های بریتانیا جهت آوردن صلح و ثبات در افغانستان ستایش بعمل آورد. او که در یک نشست خبری مشترک با صدر اعظم بریتانیا صحبت می نمود، گفت که روند صلح در افغانستان باید همه شمول و با مالکیت افغانها بوده و توسط خود افغانها رهبری گردد. او همچنین افزود: "من به صدر اعظم بریتانیا از تصمیم جدی ما در مورد هدف مشترک آوردن صلح و ثبات در افغانستان اطمینان دادم تا ۳ میلیون مهاجر افغان که در حال حاضر در پاکستان زندگی می کنند با افتخار و عزت به کشور شان باز گردند."

آقای کامرون ضمن استقبال از اظهارات نواز شریف در مورد اهمیت روابط میان افغانستان و پاکستان گفت: "من عمیقاً باور دارم که یک افغانستان با ثبات، مرفه، صلح آمیز و دیموکراتیک به نفع پاکستان است، درست همانگونه که یک پاکستان قوی، با ثبات، صلح آمیز، مرفه و دیموکراتیک به نفع افغانستان می باشد."

صدر اعظم بریتانیا پیش از دیدار با صدر اعظم پاکستان، با آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان ملاقات نمود. درین دیدار نیز موضوع آوردن صلح و ثبات در افغانستان به بحث گرفته شد. رئیس جمهور پاکستان در دیدار با صدر اعظم بریتانیا گفت که پاکستان به همکاری اش بمنظور بازگرداندن صلح و ثبات به کشور های همسایه ادامه خواهد داد.

دیوید کامرون نخستین رهبر خارجی است که پس از انتخاب نواز شریف به عنوان صدر اعظم پاکستان طی انتخابات تاریخی در آن کشور از اسلام آباد دیدار می کند.

به باور بسیاری از تحلیل گران از آن جایکه نهاد های امنیتی پاکستان در به قدرت رسانیدن طالبان سهم فعال داشتند و بسیاری از رهبران گروه طالبان در حال حاضر در خاک پاکستان بسر می برند، آن کشور می تواند نقش کلیدی را در روند صلح افغانستان بازی نماید.
سفر صدر اعظم بریتانیا به اسلام آباد در حالی صورت گرفت که در اثر انفجار یک موتر بمب گذاری شده در شهر پشاور حد اقل ۱۶ نفر کشته شد.
صدر اعظم بریتانیا: افغانستان با ثبات به نفع پاکستان است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
XS
SM
MD
LG