لینک های دسترسی

Breaking News

محمد البرادعی به عنوان صدراعظم مصر تعین نشده است.


سخنگوی حکومت موقت مصر احمد مسلمانی طی اعلامیهء گفت که رئیس جمهور موقت ان کشور عدلی منصور روز شنبه با محمد البرادعی ملاقات کرده، ولی تا حال در مورد صدراعظم شدن وی تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

محمد البرادعی، رئیس سابق اداره بین المللی انرژی اتمی و برنده جایزه صلح نوبل ، مخالفت با حسنی مبارک و سپس محمد مرسی رئیس جمهور اسلامگرا را رهبری کرده است. مسلمانی اظهار داشت که البرادعی یک انتخاب خوب می باشد، اما بیشتر از این توضیحات نداد
محمد البرادعی
محمد البرادعی

نامزدی البرادعی توسط منابع مختلف و رسانه های دولتی بروز شنبه تایید گردیده است، اما درست قبل از نیمه شب یک سخنگوی ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت که صدراعظم در واقع انتخاب نشده است.«من تائید میکنم که این موضوع هنوز هم یک پیشبینی است و ما در مورد مشوره و مذاکره میکنیم. امیدوار هستم که به زودی به یک موافقه برسیم و حکومت جدید اعلان شود.»

گروه اخوان المسلمین و حامیان این گروه انتصاب البرادی را رد نموده اند. یکی از طرفداران مرسی در مورد گفت:«البرادعی صدراعظم نیست، چنگال ایالات متحده است که در برکناری یک حکومت مشروع کمک نموده است. ما این چنگال را قطع خواهیم کرد و او را از روند سیاسی نابود خواهیم کرد. وی بازنده ویک اجنت یا عامل ایالات متحده است.»

اما آنانی که با مداخلهء اردو و برکناری مرسی موافق اند از اقدام اردو سپاسگزار اند. رجب طیب یکی از مخالفین مرسی میگوید:«من از جنرال عبدالفتاح السیسی برای انچه انجام داده ابراز امتنان میکنم. میخواهیم این انقلاب را در یک مسیر مختلف سوق دهیم نه مانند انقلاب قبلی. انقلاب قبلی با مشوره اردو رهبری شده بود اما این یکی باید توسط شورای مدنی انتقالی رهبری شود که بتواند پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری قانون اساسی را تغییر دهد.»

حامیان اخوان المسلمین سوگند نمود اند که به اعتراضات شان تا زمانی ادامه خواهند داد که رهبر مخلوع شده شان محمد مرسی دوباره به قدرت برنگشته است.
اسامه ال غزالی تحلیلگر سیاسی میگوید مصر اکنون فرصت دوم برای بازسازی جامعه خود بر اساس ارزش های انقلاب 2011 دارد.
((من فکر می کنم پس از مرسی در حال حاضر تمام ملت مصر برای بازسازی نظام سیاسی خود با توجه به اصول که توسط انقلاب ماه جنوری سال 2011 مطرح شده بود، آماده است. مصری ها به یک نظام واقعا دموکراتیک با توجه به معیارهای بین المللی با موافقه همه مضطرب اند.))
به دنبال دستگیری اقای مرسی به روز چهارشنبه، اردو قانون اساسی را تعلیق نمود و حکم انتخابات جدید را صادر نمود. اردو می گوید اینکار را بخاطر میلیون ها نفری انجام داده که به جاده های مصر برامده و خواستار برکناری مرسی بودند. به نظر مظاهره کنندگان مرسی و اخوان، گروه ایکه وی را تحسین میکرد، روند دموکراسی را منحرف کرده بودند.
محمد البرادعی به عنوان صدراعظم این کشور تعیین نشده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00


همزمان با وقایع مصر قصر سفید اعلان کرده است که ایالات متحده در بحران مصر از هیچ جناحی طرفداری نمی کند. در اعلامیه آمده است که به نظر حکومت امریکا راه آینده مصر فقط می تواند توسط مردم خود ان کشور تعین شود. اما ایالات متحده تا حال برکناری حکومت مصر را توسط اردوی این کشور محکوم نکرده و آن را کودتا هم نخوانده است. اگر این موضوع در امریکا تایید شود که یک حکومت مشروع و منتخب در مصر توسط اردو سرنگون شده است، در آن صورت حکومت امریکا مجبور خواهد بود یک و نیم میلیارد دالر کمک های سالانه خود را به این کشور متوقف سازد.
XS
SM
MD
LG