لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد و اجماع شورای امنیت درباره سوریه


منشی عمومی ملل متحد امروز چهارشنبه گفت حتی در حالیکه قدرت های جهانی به نظر میرسد مایل به یک حمله نظامی تنبهی علیه سوریه بعد از حمله اسلحه کیمیاوی است، برای یک راه حل دیپلماتیک در مناقشه سوریه تاکید ورزید.


بان کی مون که امروز در هالند صحبت میکرد گفت مفتشین ملل متحد برای بار دوم به یکی از محل ها در نزدیکی دمشق رفته اند. وی اضافه نمود: « ضروری است که حقایق را بدست اورد. تیم محقیقین سازمان ملل متحد در حال حاضر در محل هستند و این کار را انجام دهند.

فقط چند روز پس از حملات، آنها نمونه های با ارزش جمع آوری کرده و با قربانیان و شاهدان مصاحبه انجام دادند. تیم برای انجام کار خود در انجا نیاز به زمان و صلح دارد. به صلح امکان بدهید، به دیپلماسی فرصت بدهید و جنگ را توقف داده مذاکرات را اغاز کنید.»

برتانیه می گوید امروز چهارشنبه فیصله نامه ای را در محکومیت اتهام حمله کیمیایی نیروهای حکومتی سوریه به شهروندان آن کشور، به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد خواهد کرد.

قرار است دوید کمرون صدر اعظم برتانیه یک جلسه فوری پارلمان را برگزار نماید و روی یک فیصله نامه رای دهی کنند که بعد انرا به شورای امنیت سازمان ملل راجع سازد تا ان شورا بر اساس این فیصله نامه اجازه اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان در سوریه را صادر کند.

دفاع یا تسلیمی

واشنگتن رئیس جمهور بشار الاسد را برای حمله کیمیایی مقصر میداند. ولی دمشق این اتهام را رد نموده و ولید ال معلم وزیر خارجه سوریه میگوید که در صورت حمله دو گزینه دارند: یکی اینکه تسلیم شوند یا اینکه با تمام قدرت ممکن از خود دفاع کنند.

جو بایدن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده به روز سه شنبه گفت در اینکه رژیم اسد حمله کیمیاوی هفته گذشته را انجام داده تردیدی نیست و وی باید پاسخگو باشد.
حکومت بارک اوباما میگوید استخبارات امریکا استفاده از اسلحه کیمیایی را در سوریه تائید نموده است.

یکی از گزینه های ایالات متحده: استفاده از حمله راکت های نوع کرزو خواهد بود که در جریان جنگ در لیبیا استفاده کرده بود. مایکل اوهنلون تحلیلگر در انستیوت بروکنز میگوید:«
این عملیات باعث تغییر رژیم نخواهد شد زیرا رئیس جمهور اوباما به وضاحت خواستار کاهش شمولیت امریکائیان در جنگ است.

بناً این یک عمل تنبیهی و حمله محدود خواهد بود و اگر اسد هوشمند باشد، با دریافت این پیام بار دیگر از اسلحه کیمیاوی استفاده نخواهد کرد.»

حاد کردن عمدی بحران

روسیه، متحد سابقه دار رئیس جمهور اسد هر نوع اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحډ را مانع خواهد شد. مسکو بعضی کشورها را به گرم کردن مصنوعی وعمدی این بحران متهم میکند.

الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه میگوید مخالفین اسد تلاش میکنند که حمایت شورای امنیت ملل متحد را بدست بیاورند و بار دیگر ایجاد بهانه های بی اساس و مصنوعی برای دخالت نظامی در این منطقه، ممکن باعث رنج بیشتر در سوریه شود.

مقامات ایالات متحده امریکا میگویند در هفته جاری قبل از اتخاذ تصمیم رئیس جمهور بارک اوباما در مورد واکنش، به اعضای کانگرس تفصیلات استخباراتی را ارایه خواهند کرد.

منشی عمومی ملل متحد خواهان اجماع شورای امنیت درباره سوریه شد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:24 0:00
XS
SM
MD
LG