لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش زنان افغان و پاکستان برای تحکیم صلح


گروهی از زنان افغان و پاکستانی با تشکیل یک مجتمع مشترک تصمیم دارند که در پیشبرد پروسه صلح و اعتماد سازی میان مردم افغانستان و پاکستان کمک کنند.

مجتمع که متشکل از زنان پارلمان های هر دو کشور، اعضای رسانه ها، جامعه مدنی و زنان تجارت پیشته افغانستان و پاکستان است, اجلاسی را به منظور پی گیری اهداف زنان عضو در اسلام آباد دایر نمود.

زنان عضو به منظور پی گیری اهداف خود زیر نام مجتمع زنان افغان و پاکستان برای صلح و دموکراسی درمورد تحکیم صلح و اعتماد سازی میان مردم دو کشور بحث نمودند.


اهداف سمینار امتیاز هماهنگ کننده افغان و پاکستان

این مجتمع با حمایت شبکه دیموکراسی زنان یا دبلیو،دی،ان که مقر آن در واشنگتن است، تاسیس شده است. زنان ۵۰ در صد نفوس این دو کشور را تشکیل داده اند که قربانی اصلی جنگ، درگیری و خشونت هستند و این سیمینار یادآوری نموده تا زنان باید برای بلند کردن صدایشان به آنان در پروسه صلح و سایر پروسه های ملی سهم داده شود.

مریم صافی یک عضو این شبکه گفت در نشست آسلام آباد کمیته های جداگانه تشکیل شده است تا در بخش های مختلف اهداف زنان این نهاد را هم در افغانستان و هم در پاکستان دنبال کنند.

به باور زنان افغان که در کنفرانس آسلام آباد شرکت داشتند، این نشست ها میتواند قدمی در بهبود روابط میان مردم افغانستان و پاکستان باشد.

درهمین حال ناهید فرید نماینده پارلمان افغانستان، این نشست ها را برای ایجاد گفتگو، شناخت بهتر، تغیر دیدگاه ها نسبت به افغانستان و شریک کردن مشکلات بسیار مفید میداند.


به باور زنان عضو این نهاد افکار و نظریات منفی در مورد مسایل مختلف در میان مردم پاکستان و افغانستان به صورت روز افزون در حال رشد است که به باور آنان رسانه های هر دو کشور نیز در تکثیر این چنین نظریات نقش دارند.

در حالی که کشیده گی ها و اختلافاتی در روابط افغانستان و پاکستان هنوز هم وجود دارد، زنان عضو این مجمتع ابراز امیدواری میکنند که این تلاش های کوچک زمینه گفتگوهای بیشتر و درک متقابل را در سطوح مختلف به وجود آورد.

آنها برای اعتماد سازی و تغیر این ذهنیت ها و افکار که بین مردم دوکشور موجود است نیز تلاش میکنند.


مجتمع زنان افغان و پاکستان برای صلح و دیموکراسی در ۲۰۱۲ تشکیل شد و اولین نشست زنان عضو این مجتمع در ماه نومبر سال سال ۲۰۱۲ در استانبول ترکیه دایر شد.

قرار است این نهاد سومین نشست خود را در سال جاری در ماه های آینده در کابل برگزار کند.
XS
SM
MD
LG