لینک های دسترسی

Breaking News

نشست جی بیست در لابلای مباحث حمله برسوریه


روسیه برای اولین بار به مثابه یک قدرت اقتصادی میزبان این اجلاس است. مهمترین مسائل اقتصادی جهان در صدر اجندای کار این اجلاس قرار دارد، اما انتظار می رود که سوریه یکی از مهمترین موضوعات در مذاکرات سران باشد.

زیرا تحولات اخیر در جنگ داخلی سوریه باعث گردیده که این اجلاس نسبت به مسایل اقتصادی بیشتر بر پاسخ بین المللی در برابر استعمال احتمالی اسلحه کیمیایی توسط رژیم سوریه متمرکز باشد.

تلاش اوباما برای قانع کردن پوتین

در حالیکه مقامات ارشد کشورهای مختلف به اجلاس اقتصادی در شهر سنت پیترزبورگ مواصلت میکنند تدابیر شدید امنیت در شهر اتخاذ گردیده است. اقای پوتین امروز در حاشیه اجلاس جی بیست با همتایان جاپانی و چینی اش ملاقات نمود.

رئیس جمهور اوباما و دیوید کمیرون صدراعظم برتاتیه در جمع سایر رهبران امروز جهت شرکت در اجلاس بیست کشور بزرگ اقتصادی به سنت پیترزبورگ مواصلت نمودند. اقای اوباما ملاقاتش را با ولادیمیر پوتین روی مساله پناهندگی ادوارد سنودن لغو کرده است.

شام گذشته بارک اوباما رئیس جمهور اوباما در سویدن به خبرنگاران با اظهار اینکه به تلاش هایش در زمینه قناعت دادن به ولادیمیر پوتین ادامه خواهد داد، گفت

«آیا من در مورد اینکه آقای پوتین عقیده اش را در مورد برخی مسایل تغییر خواهد داد، امیدوار هستم؟ من همیشه امید دارم و به تماس با وی ادامه خواهم داد، چون فکر می کنم مداخلهء بین المللی به مراتب موثر تر خواهد بود. اگر روسیه موقف متفاوتی را در این زمینه اتخاذ کند، در نتیجه ما خواهیم توانست به کشتار ها سریع تر خاتمه دهیم.»

آقای اوباما به روز چهار شنبه موافقت یک عده از مهمترین قانونگذاران امریکایی را برای مداخله نظامی به سوریه کسب کرده است. کمیته روابط خارجی به رئیس جمهور برای حمله بالای سوریه ده رای مثبت و هفت رای منفی داد.

جان کری در این مجلس استعمایه گفت: «بعد از انجام همه کار ها و ابراز نظرات، اگر ما حال هم پی نبریم که او از قبل، یازده بار این کار را انجام داده و استخبارات ما انرا ثابت ساخته میتواند، و اگر حال ما از ان چشم پوشی کنیم و اگر جهان انرا نادیده بگیرد، به این معنی است که ما یک پیام نادرست را به رژیم سوریه فرستاده ایم.»


رخنه القاعده در صفوف شورشیان سوری

رئیس جمهور پوتین به روز چهارشنبه تصویب استفاده از قوه علیه سوریه در کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا را تجاوز خواند. اقای پوتین در ضمن جان کری وزیر خارجه امریکا را به دورغگوی متهم نمود که گویا القاعده در مخالفین سوری رخنه نکرده است.

اقای پوتین گفت مجلس استعمایه کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا را تماشا نموده است. اقای پوتین گفت در جریان مجلس به
سوال یک تن که از وزیر خارجه امریکا مبنی بر حضور قوی القاعده در صفوف شورشیان سوری مطرح نمود اشاره کرد که اقای کری پاسخ داده

« نه، من رسماً گفتم انها در انجا وجود ندارند. واحد عمده شورشیان سوری را گروه به اصطلاح ال نصرا، یک واحد القاعده تشکیل میدهد».

اقای پوتین اظهار خرسندی نمود که جان کری و همراهانش از این موضوع آگاه استند.

هدف ایالات متحده تضعیف توانایی کمیایی و دفاعی رژیم سوریه است تا بالاخره با کمک مذاکره بشارالاسد را از قدرت برکنار کند.

جنرال مارتین دمپسی لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده امریکا به سناتوران گفت تهاجم متناسب و محدود گام نخست خواهد بود. حکومت سوریه تا کنون استعمال اسلحه کیمایی را رد میکند و شورشیان را برای استفاده از گاز سمی علیه نیروهای سوری متهم میکند.


ترجمه و تهیه گزارش تصویری از برشنا عمرخیل، تلویزیون آشنای صدای امریکا
جی بیست و مباحث سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00

XS
SM
MD
LG