لینک های دسترسی

Breaking News

تغیر نظر رهبران جهان روی معضله سوریه


روسیه و قدرت های غرب، هنوز هم بر سر این که مسؤول اصلی استفاده از سلاح کیمایی در حومۀ دمشق، کی بود اختلاف نظر دارند. اما غرب و روسیه به کار مشترک به خاطر دست یابی به یک فیصله نامۀ سازمان ملل متحد، جهت خل سلاح کیمایی سوریه ادامه میدهند.

سرگی لافروف، وزیر خارجۀ روسیه می گوید حملۀ ماه گذشته در نزدیکی دمشق، کار تحریک آمیز شروشیان بود تا کمک های نظامی را از بیرون جلب کنند.

این در حالی است که لورانت فبیوس، وزیر خارجۀ فرانسه، پس از دیدار با همتای روسی اش در مسکو گفت بر اساس شواهد به دست آمده از گزارش تحقیق کننده های سازمان ملل متحد، در مورد این که نیروهای سوری عامل اصلی استفاده از سلاح کیمیایی اند، شکی باقی نمی ماند.

اما هر دو مقام بیان داشتند که دو کشور در مورد ضرورت توقف روند سرکوب و خونریزی در سوریه و نابودی تسلیحات کیمایی آن کشور اتفاق نظر دارند.

حمایت از نیروهای "برگزیده" مخالف

از سوی دیگر رئیس جمهور بارک اوباما با امضای یک فرمان اجرایی، حکومت ایالات متحده را هدایت داد تا با شماری از گروهای مخالف، به خاطر مصؤونیت آنان از گزند سلاح کمیایی، کمک کند.

قصر سفید می گوید به اساس فرمان اجرایی آقای اوباما، برای شماری از نیروهای "برگزیده" مخالف در سوریه، آموزش های ایمنی و تجهیزات ایمنی به خاطر مصؤونیت در برابر سلاح های کیمیایی نیز داده خواهد شد.

این تصمیم رئیس جمهور اوباما چند ساعت بعد از نشر گزارش ملل متحد اتخاذ گردید که حاوی شواهد واضح در مورد استفاده مقدار زیاد گاز سارین در جریان حمله در ماه گذشته در حومه دمشق بود.

در گزارش سازمان ملل متحد، مقصر اصلی استفاده از سلاح کیمایی مشخص نشده است.

ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیه، و فرانسه نیز به روز دو شنبه موافقه کردند که به یک فیصله جدی سازمان ملل جهت تعین یک ضرب الاجل مشخص و مقید برای سوریه در قسمت از بین بردن سلاح کیمیایی اش نیاز است.

حکومت چین نیز اعلان کرده که گزارش تحقیق کننده های سازمان ملل متحد را به گونۀ جدی بررسی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG