لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان ملاعبدالغنی برادر را از بند رها کرد


ملا برادر
ملا برادر

دولت پاکستان ملا عبدالغنی برادرفرد شماره دوم طالبان را امروز از حبس رها نمود .

روز گذشته وزارت خارجه پاکستان اعلان نمود که ملا برادررا برای تسهیل پروسه صلح در افغانستان به روز شنبه از بند رها میکند .

ملا برادردر بیشتر از سه سال پیش بعد از آن از سوی دولت پاکستان بازداشت شد که وی مذاکرات پنهانی را با دولت افغانستان در مورد روند صلح آغازکرده بود.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان د رمصاحبه با صدای امریکا گفت :حکومت افغانستان از رهایی ملا برادر استقبال مینماید .

وی گفت: "ما باور داریم رهایی ملا برادر پروسه صلح را کمک میکند وبا رهایی ملا برادر پروسه صلح پیشرفتهای داشته باشد ودر همکاری با وی قدم های تازه دراین عرصه برداشته شود."

اما تعدادی از کارشناسان رهایی ملا برادر را که چند سال از حلقه طالبان دور بوده در روند صلح اکنون موثر نمیدانند .

اما سخنگوی رییس جمهور گفت: رهایی ملا برادر در اثر تلاشهای پیهم حکومت افغانستان صورت گرفته است ورهایی وی مهم است ومیتواند هنوز هم موثر باشد .

اسماعیل قاسمیار سخنگوی ومسوول روابط بین المللی شورای عالی صلح ابراز امید واری نمود که رهایی ملا برادر بتواند به روند صلح کمک کند .

وی به صدای امریکا گفت: "مااز لحاظ اینکه یک هموطن ما از زندان رها میشود آن هم شخصیتی که قبل از زندان تمایل به صلح داشت ومصالحه را ترجیع میداد وبه همین علت به زندان افتاده بود از رهایی آن خوشحال شدیم ."

وی ابراز امید واری نمود که حکومت پاکستان گامهای موثرتری را در راستای تقویت پروسه صلح وتشویق وترغیب رهبری طالبان وحاضر شدن شان به میز مذاکره بردارد وبا دولت افغانستان همکاری نماید .


یک مهره کهنه؟

اما حسین ناصری یک تن از اعضای ولسی جرگه رهایی ملا برادر را در پروسه گفتگو های صلح موثر نمیداند وگفت :مدتی ملا برادر از حلقه طالبان دور بوده واز فعالیتهادر این حلقه دور مانده و به یک مهره کهنه تبدیل شده ونمیتواند که نقش اساسی را در پروسه صلح بازی کند .

وی افزود: از کجا معلوم که ملا برادر بعد از رهایی در پروسه صلح همکاری نماید وهمچو تعهدی را پاکستان نیزنداده که فقط این وظیفه راداشته باشد که مواضع طالبان را با حکومت پاکستان درراستای صلح وامنیت پیش ببرد.

اظهارت کرزی در مورد رهایی ملا برادر
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00


ملا برادر در فبروری سال 2010 در پاکستان بازداشت شد وبیشتر از سه سال را در زندان کراچی پاکستان به سربرد.



وی درسال 1994 با سه تن دیگر حرکت طالبان را بنیان گذاشت وبه حیث معاون رهبری این گروه تعیین گردید ودر هنگام سقوط طالبان معاون وزارت دفاع این گروه بود.

XS
SM
MD
LG