لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه، کودکان افغان را به مکاتب نمی پذیرد


افغانهای که از طریق ایران و به شکل قاچاق به ترکیه آمده اند نه تنها که در بی سرنوشتی به سر میبرند بلکه فرزندانشان نیز نمیتوانند در مکاتب ترکیه درس بخوانند.

در هر گوشه یی از ترکیه چندین فامیل افغان دیده میشود که در انتظار قبولی از سوی ترکیه و یا رفتن به اروپا هستند اما در این میان اطفال این خانواده ها بیشتر قربانی این مهاجرت ها هستند.

هر خانواده حد اوسط سه طفل با خود دارند که به ترکیه آمده اند و این اطفال پیش از این در افغانستان یا ایران مصروف درس خواندن در مکتب بودند اما اززمانیکه به ترکیه آمده اند دولت ترکیه از قبولی آنها به خاطر شامل شدن در مکتب ابا میورزد . زیرا پدر و مادر این اطفال به گونه رسمی در ترکیه سند قبولی دریافت نکرده اند.

در همین حال بیشتر فامیل های که به ترکیه آمده میگویند وقتی آنها به مکتب مراجعه میکنند و با جواب رد روبرو شدند، ناچار هستند سکوت کنند چون هیچ کس برای آنها کاری انجام نمیدهد.

اما وقتی از این خانواده پرسیده شود که وقتی اطفال شان در بی سرنوشتی به سر میبرند بهتر نیست پس به افغانستان برگردید میگویند اینجا حد اقل ضمانت زنده بودن واختطاف نشدن وجود دارد.

در همین حال مسوولان سفارت افغانستان در ترکیه میگویند که آنها تلاش میکنند تا این مشکل را حل کنند اما کسانیکه با این مشکل روبرو هستند به دلیل ترس از افشأ نشدن غیر قانونی بودن شان در ترکیه حاضر نیستند مشکل اطفال خود را به گونه رسمی مطرح کنند.

وضیعت مهاجرین افغان در ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00


حال اینکه چرا فامیل های مهاجر افغان که اطفال شان شامل مکتب نشده اند به سفارت افغانستان یا ارگان های دیگر مراجعه نمیکنند واضح است چون نمیخواهند موقعیت غیر قانونی بودن شان در ترکیه افشاء شود اما مورد مهم این است که اطفال شان بی سرنوشت باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG