لینک های دسترسی

Breaking News

جان کری: صلح در سوریه مستلزم یک حکومت جدید است


جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امروز به پاریس رفته و قرار بود پیش از عزیمت به لندن، با خالد العطیه وزیر خارجۀ قطر ملاقات کند. قرار است فردا وزرای خارجۀ یازده کشور حامی مخالفان رژیم اسد در لندن دیدار داشته باشد.

هدف نهایی نشست لندن، راضی ساختن مخالفان اسد برای آغاز مذاکرات ژنیو در ماه آیندۀ میلادی میباشد. قدرت های غرب را تلاش بر آنست که مخالفان اسد گردهم بیایند و بر مذاکراتی در راستای تشکیل یک حکومت انتقالی توافق کنند. جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز پیش از سفرش به پاریس گفت: " در سوریه باید یک حکومت انتقالی تشکیل گردد. برای فراهم شدن زمینۀ صلح در سوریه، باید یک نهاد جدید اداره کننده عرض اندام کند."

در همین حال سرمنشی اتحادیۀ عرب از آمادگی ها برای تدویر کنفرانس ژنیو خبر داد. نبیل العربی گفت تصمیم بر آنست که کنفرانس صلح ژنیو، به تاریخ ٢٣ نوامبر برگزار گردد. العربی افزود که پیش از برگزاری این کنفرانس، کار های زیادی در پیشرو است.


شرط مهم در کنفرانس ژنیو

الاخضر براهیمی فرستادۀ خاص ملل متحد و اتحادیۀ عرب در امور سوریه، بیاناتی را که گویا کنفرانس صلح سوریه پس از انتظار طولانی، اواخر ماه آیندۀ میلادی حتماً در ژنیو برگزار خواهد شد، رد کرد. براهیمی در قاهره گفت: " این کنفرانس بدون حضور مخالفان اسد، که از اکثریت مردم مخالف رژیم در سوریه نمایندگی بکند، برگزار شده نمیتواند."

تا حال تلاش ها برای گردهم آوردن مخالفان رژیم اسد، تحت قیادت احمد الجربا که رهبر گروه ائتلاف عمدۀ سوری میباشد، ناکام شده است و به گفتۀ اکبر احمد استاد پوهنتون امریکایی، این نکته، توافق بر مذاکرات مشترک را نیز مختل میکند. اکبر احمد میگوید: " مخالفان رژیم در سوریه، متأسفانه در دو مورد ناکام مانده اند: یکی سازماندهی و تنظیم همۀ گروه های مختلف درگیر با حکومت زیر چتر یک رهبری واحد، و دوم در پیشکش کردن چنان رهبر جذاب که معمولاً در چنین حالات بروز میکند تا رهبر بدیل برای مردم باشد."

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده میگوید انشعابات در صفوف سپاه آزاد سوریه نمیتواند تلاش ها برای برگزاری مذاکرات صلح ژنیو را ضعیف سازد.

ملاقات وزیر خارجه ایالات متحده با حامی مخالفین
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:08 0:00


ادامۀ خشونت ها و مشکل پناهجویان

خشونت ها در سوریه ادامه یافته و در انفجاری که روز یکشنبه در آن کشور صورت گرفت، بیش از سی نفر کشته شدند.

این انفجار که دیروز در شهر حمأ رخ داد، وسایط نقلیۀ زیادی را حریق گردانید. بر اساس گزارش آژانس خبرگزاری رسمی سوریه، یک حمله کنندۀ انتحاری این موتر باربری را که مملو از مواد منفجره بود، با یک پوستۀ تلاشی نیرو های حکومتی اصابت داد. این واقعه نمایانگر آنست که خشونت ها در سوریه هنوز پایان نیافته و جای نگرانی، باقیست.

شمار فزایندۀ مردم عام سوریه، از بیم جنگ جاری در کشور شان، پا به فرار نهاده و بیشتر آنها در کشور های همسایه پناهنده شده اند که تعداد آنها از دو میلیون تجاوز کرده است. علاوتاً گفته میشود که یک برچهارم نفوس سوریه، در داخل آن کشور از محلات شان بیجا شده اند.

تأثیر جنگ و بی امنی بر افراد غیرنظامی در سوریه، نکتۀ مهم دیگریست که انتظار میرود فردا در نشست لندن بر آن بحث صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG