لینک های دسترسی

Breaking News

انتخاب جانشین حکیم الله محسود


انتخاب عصمت الله بیتنی در حالی صورت گرفت که دفتر نواز شریف اعلان کرد که پاکستان روابطش با ایالات متحده امریکا را امروز یکشنبه در یک نشست به سطح بالا مورد غور قرار میدهد.

حکومت پاکستان کشتن حکیم الله محسود را به مثابه مختل کردن مذاکرات صلح توسط ایالات متحده محکوم کرد و به روز شنبه سفیر امریکا در پاکستان را برای شکایت احضار نمود. چودری نصار علی خان، وزیر داخله پاکستان، گفت قتل محسود قتل مساعی صلح است. وزیر داخله پاکستان افزود که حکومت هنوز هم خواهان مذاکرات صلح است" این یک حمله پنهانی بر پروسه صلح است، این مساعی از پیش رو نه بلکه با یک کمین مورد هدف قرار گرفت. ما به ان به مثابه کمین مینگریم."

برخی از سیاستمدران پاکستانی در واکنش به حملات طیارات بدون سرنشین ایالات متحده امریکا در قلمروشان از حکومت خواستار مسدود کردن راه اکمالاتی به نیروهای امریکایی در افغانستان گردیده اند. عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان از مسدود شدن راه اکمالاتی تا زمان توقف حملات طیارات بدون سرنشین حمایت می کند " ما در اسامبلی ایالت سند نمایندگی داریم و فیصله نامه ای را تصویب خواهیم کرد که از روی ان راه اکمالاتی ناتو را تا زمانی مسدود خواهیم کرد که حملات طیاره بدون پیلوت توقف نیافته است."

هشدار انتقامجویانه
ایالات متحده امریکا تا کنون کشتن حکیم الله محسود را تائید نکرده است، اما وزارت خارجه ایالات متحده اذعان کرده که مذاکرات صلح حکومت پاکستان با طالبان آنکشور یک مسله داخلی است و امریکا هیچ نوع دخالت در این مسله ندارد.

اوضاع شهر پشاور بروز شنبه چند ساعت پس از انکه شورشیان طالب جسد رهبر کشته شده شانرا مخفیانه به خاک سپردند متشنج بود. اعظم طارق یکی از سخنگویان طالبان پاکستانی به موج از حملات تلافی جویانه سوگند یاد نموده است. تدابیر امنیتی در این شهر که با افغانستان سرحد مشترک دارد و ماه اخیر شاهد چندین انفجار مهیب بود تشدید یافته است. اختر ایوب پولیس شهر پیشاور به خبرگزاری رویترز گفت نیروهای امنیتی در تمام جاده ها در حال آماده باش قرار گرفته اند. آقای ایوب از قول مقامات ارشد گفته است که طالبان ممکن هر لحظه حمله کنند.

طالبان مسوول کشتن هزاران پاکستانی ملکی و شمار از نیروهای امنیتی اند. انها اخیراً مسولیت کشتن یک جنرال اردو را در ماه سپتمبر به عهده گرفتند. علی عمران یکی از باشندگان شهر پیشاور با ابراز نگرانی گفت خطر انفجارات و بمگذاری در شهر بیشتر خواهد شد.

انتخاب رهبر جدید طالبان پاکستانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00
روابط ایالات متحده و پاکستان در طول سال های اخیر چندین بار به طور جدی تیره گردیده است. در سال ٢٠١١ زمانیکه نیروهای امریکایی اسامه بن لادن را در یک حمله کشتند پاکستان این حادثه را نقض حاکمیت ملی خود عنوان کرد. اما پاکستان، با وجود خشم و نا رضایتی به دلیل ضعف اقتصادی به پیمانه زیاد، به کمک های ایالات متحده متکی است و ایالات متحده امریکا نیز با وجود مایوسی از بابت پاکستان در قبال مبارزه با دهشت افگنی نمی تواند که روابط را با این کشور مجهز با اسلحه هسته یی بگسلد.
XS
SM
MD
LG