لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات هسته یی ایران و خوشبینی غرب


جان کری، وزیر خارجه امریکا، و کترن اشتن، رئیس مشی خارجی اتحادیه اروپا، برای سومین روز روی برنامه هسته یی ایران مذاکره می کنند تا خلا ها در مورد نیل به توافق با ایران را کمتر ساخته و تعذیرات علیه آنکشور را در بدل ثبوت اینکه برنامه هسته یی آن به مقاصد صلح آمیز است کاهش دهند.

ملاقات کری و اشتن قبل از ملاقات مشترک آنها با جاوید ظریف، وزیر خارجه ایران، صورت می گیرد. گفته می شود که در این مذاکرات وزرای خارجه روسیه، فرانسه و جرمنی نیز اشتراک می کنند. با وجود مخالفت جدی اسرائیل و بی اطمینانی در کانگرس امریکا چنین معلوم می شود که بعضی پیشرفت های در تلاش های عمده دیپلوماتیک صورت گرفته.

در حالیکه مذاکرات برای حل بن بست ده ساله برنامه هسته ای ایران در ژنیو شدت یافته است بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، می گوید ازکاهش بعضی تعزیرات اقتصادی بر ایران حمایت می کند" ما می توانیم بعضی تعزیرات را رفع کنیم اما تعزیرات عمده هنوز به حال خود باقی خواهد ماند تا اینکه اگر در جریان شش ماه، که ما می خواهیم موضوعات عمده حل گردد، ایران از مقررات تخطی کند و اطمینان ندهد که فعالیت های هسته یی اش به مقاصد صلح آمیز است، ما تعزیرات را بیشتر می سازیم."

جان کری سفرش به شرق میانه را کوتاه ساخته برای ادامه گفتگو ها به ژینو رفت. آقای کری ابراز امیدواری کرد که دیپلومات ها برای کاهش اختلافات میان ایران و شش قدرت جهان بخاطر برنامه هسته یی جنجال بر انگیز ان کشور به تفاهم برسند. وزیر خارجه امریکا گفت هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است" می خواهم تاکید کنم که هنوز بسیاری از موضوعات مهم نا حل باقی مانده است. باید روی این مسایل کار صورت گیرد. من تاکید می کنم که تا کنون کدام توافقی صورت نگرفته است."

در عین زمان سرگی لافروف، وزیر خارجه روسیه، نیز طی بیانیه در مسکو در مورد احتمال رسیدن به یک توافق با ایران ابراز خوشبینی کرده است. آقای لافروف گفته است که کلید هر گونه توافق، به تمایل هر دو طرف وابسته است که چیزی را پیشنهاد کنند" یک عامل بسیار مهم این بود که چندی قبل شرکای ما از پیشنهاد ما بخاطر اتکای مذاکرات بر اصل اعمال سازنده و متقابل حمایت کردند. به این معنی که هرقدم ایران برای تکمیل تقاضاهای اعضای هیئت مدیره سازمان انرژی اتمی و شورای امنیت ملل متحد برای کاهش فشار تعزیرات باید همگام با جامعه جهانی باشد."

آقای کری، قبل از عزیمت به ژینو، در تل ابیب دیدار کوتاهی با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل داشت. اقای نتانیاهو به خبرنگاران گفته است که از این معامله حمایت نمی کند زیرا درین صورت ایران نیاز ندارد تا قابلیت های هسته یی اش را از بین ببرد" ایران معامله قرن را بدست آورد و جامعه بین المللی یک معامله بدی را بدست آورد. این یک معامله بسیار بد است و اسراییل کاملآ آن را رد میکند."
مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:13 0:00

قرار است وزرای خارجه جرمنی و بریتانیا نیز در این مذاکرات شرکت ورزند. هر دو کشور از پیشرفت گفتگو ها خبر داده اند که هدف ان قانع ساختن ایران بخاطر کم کردن برنامه هسته یی درمقابل ازبین بردن تعزیرات میباشد.

در همین حال ویلیم هیگ، وزیر خارجه برتانیه، به روز شنبه گفت هنوز زود است تا حدس زد که آیا توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران صورت گیرد اما مذاکرات برای حل بن بست ده ساله پیشرفت خوب کرده.
XS
SM
MD
LG