لینک های دسترسی

Breaking News

ترجمان افغان پس از تهدیدها به ایالات متحده رسید


عکس برگرفته از آرشیف
عکس برگرفته از آرشیف
جانس شینواری، ترجمان افغان در قوای ائتلاف توانسته است با به خطر انداختن زندگی خود در غزنی، جان سرباز امریکایی را نجات دهد.

زمانی که زندگی شینواری با تهدید مواجه شد، او برای ویزه خاص ایالات متحده درخواست داد که بعدا با مشکلات رو به رو شد اما همین افسر امریکایی با تلاش های خود، زندگی جانس و خانواده او را نجات داد.

جانس شینواری، ۳۶ ساله، در اصل از ننگرهار می باشد، از سال ۲۰۰۶ تا ماه سپتمبر سال ۲۰۱۳ منحیث ترجمان با قوا ائتلاف در شهر کابل ، پکتیا، پکتیکا ، گردیز و در شهر غزنی ایفا وظیفه کرده است واز سال ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳ در کمپ بلک هارد در ولایت کابل مدیر ترجمان ها بود.

آقای شنواری می گوید "نیرو های خارجی به افغانستان به خاطر افغان ها آمده اند و اگر دیده شود از ۱۲ سال به این سو پیشرفت های چشمگیری دراین کشور رونما شده و این همه با همکاری خارجی ها و زحمات مردم افغانستان صورت یافته است اما زمانی آنان با مشکلی رو به رو می شوند ، باید یک میزبان خوب ثابت شویم."

شینواری می گوید تورن مت ذیلر که منحیث مشاور محاربوی درسال ۲۰۰۸ درشهر غزنی خدمت می کرد، با تیم همراهش وضعیت پولیس ولسوالی واغظ ولایت غزنی را بررسی می کرد که درراه برگشت به سوی شهر مورد هدف تیرطالبان قرار می گیرد و زمانی که ذیلر در حالت زخمی برای زندگی خود در مجادله بود، او توانست که با کشتن دو طالب زندگی ذیلر را نجات دهد.

آقای شینواری می گوید "دیدم که دو طالب با مهارت به سوی تورن ذیلر در حرکت بودند تا او را زنده دستگیر کنند ویا هم او را بکشد اما زمانی که آنان در حرکت بودند، کامیاب شدم تا آنان را از بین ببرم."

تورن مت ذیلر می گوید شینواری زندگی خود را در خطر انداخته او را نجات داده و حق مهمانوازی خود را ادا کرده است.

ذیلر اضافه نمود "یک کس خود را در عقبم انداخت و من آوازی فیر کلاشنکوف را شندیم دیدیم که جانس دو جنگجوی طالب را که در یک گوشه ساختمان کمین گرفته بودند ، از پا در آورد. اگرجانس درعقبم نمی بود و مرا سپر نمی شد ، امروز من زنده نبودم. او واقعا زندگی مرا نجات داده است."

بعدآ تورن ذیلر افغانستان را ترک گفته و به دیار خود به امریکا برگشت. اما زندگی شینواری زمانی وضعیت خرابتری را به خود گرفت که او همه روزه از سوی طالبان تهدید میشد.

آقای شینواری می گوید با وجود اینکه شهر غزنی را ترک گفته و به کابل وظیفه را ادامه می داد بازهم از پیام های تهدید آمیز و آزار دهنده نجات نیافت. او ازطریق فیس بوک با ذیلر تماس برقرار نمود و بالاخره به رهنمایی، کمک و تلاش های ذیلر، برای ویزه خاص ایالات متحده امریکا به خاطر نجات زندگی خود و خانواده اش درخواست نمود.

مشکل اخذ ویزه

اما گرفتن ویزه آقای شینواری به دلیل معلومات غیر موثق با تاخیر از سوی وزارت خارجه امریکا رو برو شد.

ذیلر می گوید او با کمک سناتوران و مقامات و کمپاین آنلاین توانست تا این مشکل را حل کند و یکی از این سناتوران جیم موران که عضو کانگرس در ایالت ویرجینیا می باشد که برای تسریع ویزه شینواری تلاش کرد.

سناتور مورن می گوید "هنوز هم هزاران فرد در افغانستان وجود دارد که امریکایی ها را کمک می کنند و زندگی خود را به خاطر آنان در خطر می اندازند. تعدادی از آنان کشته و یا هم شکنجه می شوند، اجساد آنان به منظور دلسردی کمک کنندگان به امریکایی ها نمونه قرار داده می شود. از این رو ایالات متحده امریکا باید سهم خود را در این راستا بجا آورد همانطوری که آنان امریکایی ها را کمک می کنند."

نظر به گفته های آقای شینواری، آنانیکه با نیرو های خارجی در افغانستان وظیفه اجرا می کنند، از سوی طالبان به دیده دشمن دیده می شوند و به خصوص ترجمان ها که با نظامیان سرگرم کار اند.

شینواری از زمانی که وارد خاک امریکا شده است تلاش ورزیده تا صدا و مشکلات سایر ترجمان های افغان را به کانگرس، قصر سفید و مقامات دیگر امریکایی برساند تا باشد که زندگی آنعده از ترجمان هایی که با تهدید رو به رو است، نجات بیابد.

ترجمان افغان پس از تهدیدها به ایالات متحده رسید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
در حال حاضر زندگی جانس شینواری و خانواده او در ایالات متحده امریکا مصئون است و او تلاش می کند که یک زندگی عادی را در اینجا با اطفال خود به پیش ببرد و در عین حال برای میلیون ها اولاد افغان یک آینده بهتر را آرزومند است.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به صدای امریکا گفت، تا حال ۲۵۰۰ افغان با خانواد های خود از برنامه ویزه خاص ایالات متحده امریکا بهرمنده شده اند.
XS
SM
MD
LG