لینک های دسترسی

Breaking News

تردیدها در مورد حضور نظامیان امریکایی در افغانستان


تأخیر در امضای قرار داد امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده بحث های تازه ای را روی شمولیت دوازده ساله ایالات متحده با حضؤر و یا بدون حضور نیروهای امریکا در اینده افغانستان به وجود اورده است.

معامله برای حضور نیروهای باقی مانده ایالات متحده در افغانستان: این مساله ایست که حکومت اوباما میخواهد انرا با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نهایی کند. جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا میگوید:"میخواهیم او انرا به زودی ممکن امضا کند."

اقای کرزی یک سلسله شرط های جدید را پیشنهاد کرده و سعی میکند امضای این قرار داد تا بعد از انتخابات سال اینده به تاخیر انداخته شود و این امر سبب تهدید خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان میگردد. به گفته انتونی کوردزمن تحلیلگر در مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین المللی، رئیس جمهور افغانستان بیش از حد تاکید میکند.

اقای کوردزمن میگوید: "افغانستان پس از این محور دهشت افگنی نیست و نه هم مرکز توجه منافع پرمعنی استراتژیک امریکاست. فکر میکنم که اگر به مقدار پولیکه در ان به مصرف رسیده نگاه کنید از منافع ستراتژیک پا فرا تر نهاده است."
اما مایکل اوهنلون تحلیلگر در انستیتوت بروکنز میگوید: "طالبان جای نرفته اند بلکه متحرک باقی مانده اند."

به گفته ای مایکل اوهنلون خروج کامل از افغانستان یک اشتباه خواهد بود. وی اضافه میکند: "ما در اسلحه با هم شریک هستیم. ما با هم یکجا در برابر یک دشمن مشترک تباهکار جنگیده و قربانی داده ایم. ما باهم برای امید بخشیدن به زندگی بهتر به سی میلیون تبعه افغان و فراهم اوری امنیت به اتباع امریکایی که بار دیگر مورد حمله سازمان دهشت افگن قرار نگیرند، کار میکنیم."

اقای اوهنلون روابط نهایت سرد میان حکومت اوباما و حکومت کرزی را به ازدواج بد مقایسه میکند، اما میگوید: "چرا ما میخواهیم قربانی ها و سرمایه گذاری عظیمی را که با ٦٠٠ میلیارد دالر هزینه، ٢ هزار کشته طی چندین سال بدست اورده ایم، ضایع سازیم و این قمار را ببندیم که گویا افغانستان بار دیگر منبع مشکلات برای ما نخواهد بود."

عواقب ناکامی امریکا در افغانستان
اقای کوردزمن در مورد چنین ابراز نظر کرد. "اگر ما دفعتاً با حکومت افغانستان قطع رابطه کنیم خطر جدی از پارچه شدن کشور وجود دارد و طالبان در شرق و جنوب کشور به دست اوردهای نایل خواهند امد." اما به قول اقای کوردزمن حتی با امضای قرارداد امنیتی ممکن امنیت در افغانستان بدتر شود.

"پس از سال ٢٠١۴ حتی اگر قرار دادهم عملی شود، حضور نیروها کمتر خواهد بود. هر فعالیت و کمک در زمینه کمتر میشود. پست های نظامی نیز به سفارت خانه و برخی از قونسلگریها محدود خواهد شد. بناً زمانیکه در مورد خروج صحبت به میان میاید در حقیقت بسیار باور کردنی است زیرا در ان صورت اگر رئیس جمهور کرزی قرارداد را امضآ کند یا نکند تقریباً همه خارج خواهد شد."

اقای کوردزمن میگوید خروج کامل از افغانستان زمینه مقایسه با خروج امریکا از عراق را به میان میاورد. به قول مایکل اوهنلون خطرات بلقوه برای رئیس جمهور بارک اوباما در خفا قرار دارد. وی اضافه میکند: "اگر در این جنگ که رئیس جمهور اوباما مسولیت انرا به عهده گرفته و برای ان به مثابه یک جنگ درست مبارزه کرده، ناکام شویم، فکر میکنم به کارنامه های اوباما لطمه وارد میکند."

ولو هر چه عواقب بالقوه این روابط باشد، حکومت اوباما می گوید خروج کامل نیروهای محاربوی ایالات متحده یک واقعیت است و زمان برای امضای قرار داد امنیتی به زودی در گذر میباشد.

تردید ها در مورد حضور عساکر امریکا در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:49 0:00

XS
SM
MD
LG