لینک های دسترسی

Breaking News

سفر کری به چین و کوریای جنوبی



مقامات امریکایی به مساعی خود برای رهایی کینت بی یک مبلغ امریکایی ادامه میدهند. وی به جرم توطئه سرنگونی حکومت به پانزده سال حبس محکوم گردیده است. مری هارف سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا میگوید اگر چین در رهایی وی کمک کند وزیر خارجه تلاش خواهد کرد.

"البته چین رابطه ویژه ای با حکومت کوریای شمالی دارد که به پیشبرد هدف های مشترک ما با چین کمک کرده است – هم در زمینه خلع سلاح اتمی شبه جزیره کوریا، و هم در بازداشتن پیونگ یانگ از اقدامات تحریک آمیز. بی شک اگر بیجنگ در مورد آقای کینت بی هم بتواند نقشی داشته باشد، خوشحال می شویم در این باره با آنها صحبت کنیم."

لو گودمن پروفیسر در پوهنتون امریکایی میگوید؛ این مقاومت نشان میدهد که واشنگتن در مورد انچه در پیونگ یانگ میگذرد بخصوص از اغاز زمامداری کیم یانگ اون کمتر اگاهی دارد.

"فکر نمیکنم که واشنگتن از اجندای رژیم جدید کوریای شمالی که خود را چه فکر میکنند، به گونه حقیقی اطلاع داشته باشد. انها از این هم اطلاع ندارند که کی با انها تماس دارد و کی تماس ندارد."

هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین میگوید چین به مثابه یگانه منبع تماس کوریای شمالی برای بهبود مذاکرات با پوینک یانگ تلاش میورزد.

"در حال حاضر اوضاع کوریای شمالی به طور عموم بسیار شکنند است. ما امیدوار هستیم که همه جوانب از حوصله مندی کار بگیرد و به تحریک یک دیگر اقدام نکنند."

اما مایکل اسلن تحلیلگر در انستیتوت امریکن انترپرایز میگوید ایالات متحده امریکا برای حاصل کردن تماس با کوریا شمالی نباید بر چین حساب کند.

"ایالات متحده امریکا کدام ابتکار جدید ندارد و یقنناً هیچکس در تمام این روند به جز از چین که به کوریای شمالی وقت میدهد، ابتکار نکرده است."

کوریای شمالی با استفاده از همین وقت برنامه هسته یی اش را ساخت. ایالات متحده میگوید دوباره با پیونگ یانگ مذاکرات را از سر نخواهد گرفت تا زمانیکه کوریای شمالی تفتیش هسته یی خود را دوباره اغاز نکند.

"مذاکره بخاطر مذاکره، راه تحقق پذیر خلع سلاح هسته ای نیست. ضروری است که کوریای شمالی به عنوان یک شریک جدی مذاکره شرکت کند."

آقای کری امیدوار است در دیدار با مقامات سیول بتواند به تنش ها میان کوریای جنوبی و جاپان بر سر جزایر غنی از منابع گاز طبیعی – که هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند – پایان دهد.
XS
SM
MD
LG