لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور موقت اوکراین تعین گردید


temoshinko
temoshinko

قانونگذاران اولیکساندر تورچینوف رئیس اسامبله اوکراین را به حیث رئیس جمهور موقت تعین کردند

پارلمان اوکراین امروز یکشنبه برکناری لیوند گژاره وزیر خارجه اوکراین را نیز تصویب کرد که طرفدار رئیس جمهور ویکتور یانوکویچ بود.به اساس گزارش ها، محل بود و باش رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ معلوم نیست. محافظان سرحدی میگویند به طیاره که قصد حمل اقای یانوکویچ را به یک محل نامعلوم داشت، اجازه پرواز نداده اند.

خانم تیموشینکو منیحیث بخش از توافق برای ختم خشونتهای چند هفته یی در کیف از شفاخانه زندان کیف آزاد شد. مردم اوکراین از یولیا تموشینکو صدراعظم سابق ان کشور به مثابه قهرمان ملی استقبال کردند. خانم تیموشینکو خواستار ادامه مظاهره از مردم در کیف شد. وی گفت:"امروز شما مسیر را در راه ابادی اوکراین بنا نهاده اید، این راهیست که شما میخواهید اما این مهم است که شما به سیاسیون و بیروکراتها اعتماد کمتر دارید. از همین رو باید تا زمانی در اینجا بمانید که فرد مورد اعتبار تانرا انتخاب کنید."

تیموشینکو کیست؟

یولیا تموشینکو منتقد دیرنه رئیس جمهور یانوکویچ و صدراعظم سابق اوکراین است که به دلیل سو استفاده از قدرت محکوم به حبس شد اما حامیان وی میگویند که زندانی کردن خانم تیموشینکو انتقام سیاسی توسط رئیس جمهور ویکتور یونوکویچ است.

اوایل روز شنبه پارلمان اوکراین به برکناری رئیس جمهور یونوکویج رای داد و برگزاری انتخابات پیش از وقت را به تاریخ ٢٥ ماه می اعلان کردند. یولیا تیموشنکو تعهد کرده که در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود.

جک سریوز عضو پولندی اتحادیه اروپایی میگوید:

"باور دارم که اوپوزیسیون حال با داشتن اکثریت در پارلمان جهت تشکیل یک حکومت خوب قادر است. در اینجا دو خطر موجود است؛ اول، ناآرامی در مناطق شرقی توسط برخی افراد که علاقمند کشتار اند اوج گرفته است و دوم، روسیه که تمامیت ارضی و آزادی انتخاب مردم اوکراین را به سوی پیوستن به اتحادیه اروپایی احترام نمیکند."

درین حال، ویتالی کلیچکو رهبر حزب 'اودار' یا مشت که از مخالفان حکومت اوکراین میباشد گفته است هر انچه در چند ماه گذشته در اوکراین اتفاق افتاده رئیس جمهور ویکتور یانوکویچ باید مسولیت انرا بپذیرد. اقای کلیچکو گفته است که شماری از سیاستمداران خواهان پارچه شدن اوکراین استند که باید از آن جلوگیری شود.

پس از یک هفته آشوب که ده ها کشته برجا گذاشته و پرده ای از ابهام بر سرنوشت سیاسی اوکراین انداخته است، هراس از امکان تقسیم کشور به دو بخش شدت می گیرد.
مناطق غرب اوکراین، که از فساد در دولت یانوکویچ خشمگین هستند، می خواهند روابط نزدیکتری با اتحادیه اروپا داشته باشند و اقتدار یانوکویچ را در بسیاری از شهرها رد کرده اند.
اوکراین شرقی، که بخش اعظم تولید اقتصادی کشور را در بر می گیرد، خواهان روابط نزدیکتر با روسیه است و عموما از رئیس جمهور یانوکویچ حمایت کرده است.

رئیس جمهور موقت اوکراین تعین شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:53 0:00


واکنش های بین المللی

قصر سفید از اوکراین خواسته که به سمت تشکیل یک حکومت واحد سریعاً حرکت کند و پس از مظاهرات خشونتبار در اعاده نظم در کشور کمک نماید. در ضمن ایالات متحده امریکا از رهایی خانم تیموشینکو از زندان استقبال کرده است. میخاییل گورباچف رهبر پیشین اتحاد شوروی گفته است که بحران کنونی در اوکراین از ناکامی حکومت در عملکرد دیموکراتیک سرچشمه گرفته است.

اما برتانیه از مداخله روسیه در اوضاع پیچیده بحران اقتصادی اوکراین هشدار داده است. ولیام هیگ وزیر خارجه برتانیه در ابراز نظریکه ممکن قهر مسکو را بر انگیزد گفته است که حکومت وی در تماس منظم با حکومت روسیه برای قانع کردن ان کشور در روابط نزدیک تر بین اوکراین و اتحادیه اروپا تلاش میکند و اتحادیه اروپایی نباید از ان نگران باشد.
XS
SM
MD
LG