لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس ملالی زیژنتون، برنده جایزه شجاعت امریکا


در بین زنانیکه امسال از طرف بانوی اول ایالات متحده جایزه زنان شجاع سال را دریافت کردند یکی هم نسرین اوریا خیل، رئیس ملالی زیژنتون است.

میشل اوباما خانم باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در مراسم اهدای این جایزه گفت هر زن قهرمان این درس را می آموزد که اگر یک زن میتواند با وجود شکنجه و ارعاب در انتخابات تاجکستان اشتراک کند و یا با آزار و اذیت خانوادگی در عربستان سعودی مبارزه کند، پس هر کس میتواند مقداری از این شجاعت را برای مقابله با بی عدالتی های که روزانه مشاهده میکند، بکار برد.

میشل اوباما با قدردانی از کوشش های زنان در راستای اعاده حقوق و مبارزه با خشونت گفت زنانی که موفق شده اند در جوامع خویش تغییری را رونما نمایند، برای وی و سایر زنان الهام بخش است.

«در حالی که موقف های ما شاید متفاوت باشد اما در بسا موارد، راه حل های ما برای مبارزات یکسان است. پس، وقتی ما می بینیم که زنان صدای خود را بلند کرده و گام های را برای قدرت دادن به دیگران برای ایجاد تغییر برمیدارندما باید درک کنیم که هر یک از ما عین قدرت و عین تعهد را داریم.»

میشل اوباما درستایش از دست آوردهای زنان افغان گفت « من خودم تجربه کردم که زنان افغان در شرایط دشوار برای مدتی طولانی از حقوق ابتدایی و بنیادی محروم بودند. ولی بازهم با اراده قوی و به کمک جامعه جهانی ما توانستیم تغییرات بار آوریم و در 12 سال گذشته دست آوردهای زیادی داشتیم. »
درمیان زنان برنده جایزه شجاعت امسال، داکتر نسرین اوریا خیل، رئیس شفاخانه ملالی زیژنتون، اوینیخول بوبونازراوفا، سیاست مدار تاجکستانی، مها ال مونیف، مبارز مصئونیت خانواده ها در عربستان سعودی، روسودان گاتسیریدیز، اسقف کلیسای گرجستان و ٌیرس یاسمین برایوس اگیولر، حقوق دان گواتیمالایایی هم جایزه زنان شجاع سال را دریافت کردند.

خانم اوریا خیل بخاطر کاهش رقم مرگ و میر میان مادران و نوزادان این جایزه را بدست آورد. وی به نمایندگی از دیگر خانم های شجاع گفت این جایزه بخاطر شناخت از زحمات زنان افغان در مجموع است و موفقیت زنان افغان در عرصه های مختلف بشمول طبابت درافغانستان است.

جایزه شجاعت برای زنان ازطرف وزارت خارجه ایالات متحده امریکا هرسال برای تشویق و قدردانی از زنان در سراسر جهان اهدا میشود. درمیان زنان آن عده زنان شناسایی میشوند که شجاعت بی نظیر و رهبری را در مبارزه در راستای صلح، عدالت، حقوق بشر، مساوات جنسی، و بقدرت رسانیدن زنان به تقبل تمام خطرات برداشته اند.
داکتر نسرین اوریاخیل، رئیس ملالی زیژنتون برنده جایزه شجاعت امریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
XS
SM
MD
LG