لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین و امکان اخلال در طرح خروج ناتو از افغانستان


اوکراین
اوکراین

نگرانی های تحلیلگران از وخامت روابط ناتو با روسیه بر سرموضوع اوکراین است که می تواند منجر به مسدود شدن مسیر انتقال تجهیزات ناتو شود.

ساعت ها پس ازآنکه رئيس جمهور موقت اوکراین دولت خود را برای سرکوب جنبش جدایی طلبان طرفدار روسیه که در دو منطقه شرقی آن در حال افزایش است ، ناتوان عنوان کرد، سربازان اوکراینی فعالیت های شدید امنیتی را در کیف آغاز کردند.

از سوی دیگر تحلیلگران درمورد خروج نیروهای بین المللی در افغانستان و انتقال تجهیزات شان با عبور از روسیه تبصره میکنند و میگویند هراس از آن میرود که کشمکش های روبه رشد میان غرب و مسکو برسرموضوع اوکراین به شدت طرح خروج ناتو را از افغانستان مختل سازد.


نیروهای بین المللی در افغانستان با نزدیک شدن خروج کامل در دسمبر همین سال ، در حال کارانجام وظیفه برای آمادگی حمل و نقل وسایل نقلیه و تجهیزات خود به خارج از آن کشور اند.

یکی از راه های که برای عبور این تجهیزات از آن استفاده خواهد شد گذشتن و عبور از روسیه است و هراس از آن میرود که رویارویی های روبه رشد میان غرب و مسکو برسرموضوع اوکراین به شدت طرح خروج ناتو را مختل سازد.

چگونه میتوان میلیون ها تن از تجهیزات را از یک کشور محصور به خشکه با زیربنای ضعیف انتقال داد؟ این چالشی است که پیش روی طراحان نظامی این برنامه قرار دارد و هراس از آن میرود که مسیر حمل و نقل مسدود گردد.

نگرانی ها روی آنست که با وخامت روابط ناتو با روسیه بر سرموضوع اوکراین می تواند منجر به مسدود شدن مسیر به آبهای بالتیک از سوی روسیه گردد.
تحلیلگران درمورد اظهار نظر میکنند و اندرو فاکسویل یک تحلیلگر سیاسی میگوید:

<در اوایل ماه اپریل ، ناتو هرنوع همکاری با روسیه قطع نمود نظریات وجود دارد که طی چند روز اخیر ادارات مربوط ناتو در مسکو مسدود خواهد شد. بنابراین من فکر می کنم به طور فزاینده احتمال آن وجود دارد که پوتین بازی را آغاز کند و با خروج نیروهای ناتو از افغانستان مسیر مواصلاتی را مسدود سازد.>

مصارف خروج به تنهایی شش الی هفت ملیارد دالر است ناتو به طور کل هم اکنون هشتادو شش هزار وسایط نقلیه و کانتینر ها را انتقال داده است.

اما بن بیری یک تحلیلگر دیگر میگوید راه های مواصلاتی دیگری نیز وجود دارد که اجازه میدهد خروج مطابق تقسیم اوقات برنامه ریزی شده انجام یابد.
<مسیر دیگر مواصلاتی از طریق زمین و از راه عبوراز پاکستان است که از طریق کراچی و از آنجا از طریق بحر میتواند صورت گیرد و علاوه بر این بسیاری از کشورهای ناتو اکثر تجهیزات سنگین خود را از افغانستان ازطریق هوا انتقال داده اند. >
دلایل خوبی وجود دارد که روسیه نخواهد این انتقال را از افغانستان مختل سازد.
زیرا او میگوید کشورهایی که این کار را میکنند پول نقد هنگفتی از غرب حاصل میکنند.

با این حال برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقتصاد اغلب ستراتیژِی است که در درجه دوم قرار میگیرد.

وزیر خارجه روسیه گفت:
<روسیه، حدود یک ملیلارد دالر در سال از ناتو دریافت میکند زیرا ناتو از خاک روسیه برای مقاصد حمل و نقل استفاده میکند.
لکن همانطور که در اوکراین ، در کریمیا دیده شد ، لزوما فکر نمیکنم در زمانی که پوتین روی اجندای سیاسی محاسبه میکند ، مصارف اقتصادی در صدر اجندای او قرار داشته باشد.>


مسکو از غرب پس از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر حمایت کرد و هراس داشت که افغانستان یک بار دیگر تبدیل به یک صادر کننده تروریسم شود که هنوز روسیه و غرب را متحد می سازد .

از سوی دیگر ساعت ها پس ازآنکه رئيس جمهور موقت اوکراین گفت که دولت وی برای سرکوب جنبش جدایی طلبان طرفدار روسیه که در دو منطقه شرقی آن در حال افزایش است ، ناتوان می باشد، سربازان اوکراین تمرینات امنیتی را در کیف آغاز کردند.

امروز پنجشنبه قبل از طلوع صبح تمرینات امنیتی ساعاتی بعد ازآن آغاز شد که زنگ اعلام خطر ازسوی نیروهای طرفدار روسیه به صدا در آمد.

<ما به تازگی مبارزه با عوامل را آغاز کرده ایم. واضح است که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری تنش در جامعه رو به افزایش است/>

رئيس جمهور موقت اوکراین به فرماندهان منطقه ایی در کیف روز گذشته گفت ، برخی از واحدهای نظامی با سازمان های تروریستی ، در مناطق دونتسک و لوهانسک همکاری میکنند.
وزیر خارجه روسیه ابراز داشت : کیف باید یک گفت وشنود را با مخالفین در منطقه جنوب شرقی آغاز کند.
<روسیه معتقد است که چنین گفتگو میان مقامات در کیف و مخالفان در مناطق دیگر کشور می تواند در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا میتواند ایجاد شود. >


جدایی طلبان در حال حاضر حدود ده شهر در شرق صنعتی اوکراین را به شمول دونتسک کنترول میکنند که در آن شورشیان همه پرسی در مورد جدایی دریازدهم ماه می را تصریح کرده اند.
رآی مشابه در ماه گذشته منجر به الحاق شبه جزیره ه کریمه به روسیه گردید.
بحران اوکراین و امکان اخلال در طرح خروج ناتو از افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
  • 16x9 Image

    لیلما حبیب عظیمی

     

    لیلما حبیب عظیمی از سال ۱۹۸۰ میلادی بدینسو با رسانه های مختلف به صفت گوینده ،گزارشگر،ویراستار و ویرایشگرتصویر ایفای وظیفه نموده  وازسال ۲۰۰۶ میلادی در بخش دری تلویزیون آشنا صدای امریکا مصروف کار است.

     

XS
SM
MD
LG