لینک های دسترسی

Breaking News

با اعلام نتایج نهایی، انتخابات به دور دوم رفت


اعلام نتایج نهایی انتخابات
اعلام نتایج نهایی انتخابات
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که دردور اول انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از نامزدان نتوانست که بیشتر از ۵۰ درصد رای بگیرند وانتخابات به دور دوم رفت.

کمیسیون مستقل انتخابات امروز نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را با یک روز تاخیر اعلام نمود.

دلیل تاخیر در اعلام نتایج نهایی نرسیدن فیصله های کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به تاریخ معینه آن میباشد این کمیسیون بعد از چاشت دیروز نتیجه فیصله های شانرا به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

به اساس تقویم انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات باید روز گذشته به تاریخ ۲۴ ثور نتایج نهایی را اعلام مینمود .

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات چاشت امروز به خبرنگاران گفت که این کمیسیون فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی را تایید ونتایج نشان میدهد هیچ یک از نامزدان اکثریت آرا 1+۵۰ را مطابق به قانون اساسی وقانون انتخابات پوره نکرده وانتخابات به دور دوم میرود.

وی گفت که این کمیسیون به دلیل حریق یک تعداد از مواد اساسی انتخاباتی دراثر حملات راکتی به این کمیسیون به تاریخ ۹ حمل وانتقال مواد انتخاباتی به دفاتر ولایتی وولسوالیها نمیتواند که دو هفته بعد از اعلام لست نهایی انتخابات دور دوم را برگزار کند.

آقای نورستانی گفت که به همین دلایل انتخابات دور دوم با تاخیر به تاریخ ۲۴ جوزا برگزار میگردد.

این درحالیست که قبلا این کمیسیون گفته بود که مواد اساس انتخاباتی در اثر فیر راکتها از بین نرفته است.

وی گفت که عبدالله عبدالله باکسب ۴۵ درصد درردیف اول و اشرف غنی احمدزی با اخذ ۳۱.۶ درصد در ردیف دوم قرار گرفت.

آقای نورستانی گفت که انتخابات دور دوم میان این دو نامزد برگزار میگردد.

به اساس نتایج نهایی بعد از این دو نامزد داکتر زلمی رسول بیشترین آرا را از آن خود نموده است.

به اساس معلومات این کمیسیون در دور اول انتخابات بیش از ۷ میلیون تن اشتراک کرده بودند که ۷۴فیصد آنان را مردان و۳۶ درصد شانرا زنان تشکیل میداد.

به گفته آقای نورستانی در دور اول از ۲۰۵۶۱ مرکز رای دهی به تعداد ۱۹۷۸۴ مرکز در روز انتخابات باز بود ودر دور دوم ا ین کمیسیون تلاش مینماید تا درحدود ۲۳ هزار محل رای دهی در روز انتخابات باز گردد.

به گفته وی به تعداد ۱۸۵۶۰ محل شامل نتیجه نهایی گردیده است وآرای ۵۲۵ محل از شمارش خارج گردیده است وبه تعداد ۳۳۱ محل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای آن باطل گردیده است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که درحدود ۳۰۰۰ از کارمندان آنها که تقلب نموده اند دیگر چانس کار در نهاد های انتخاباتی را ندارند واین افراد مشخص شده اند وبه نهاد های عدلی وقضایی نیز معرفی میشوند.

به گفته وی به عوض این تعداد ۳۰۰۰ کارمند جدید استخدام وآموزش داده میشوند.

برای انتخابات ریاست جمهوری به تعداد ۲۷ تن ثبت نام نموده بودند اما درلست نهایی به تعداد ۱۱ تن راه یافتند.

یکی از مشکلات در دور اول انتخابات در روز رایدهی کمبود برگه های رای دهی در بسیاری از محلات ومراکز رای دهی در چندین ولایت کشور به شمول کابل بود وهم چنان تقلب وتخطی صورت گرفته بود.

آقای نورستانی گفت که با تجربه از دوراول آنها تدابیر بهتری را برای برگزاری دور دوم اتخاذ مینمایند.

عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری
عبدالله عبدالله، پیشتازترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ضمن پذیرفتن نتایج نهایی انتخابات گفت که آماده رقابت با اشرف غنی احمدزی در دور دوم انتخابات است.

آقای عبدالله همچنان از نواقص در برخی از اجراات نهادهای انتخاباتی انتقاد ورزید و خواستار اصلاحات در روش های کاری کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گردید.


اشرف غنی احمدزی، نامزد ریاست جمهوری
اشرف غنی احمدزی، نامزد ریاست جمهوری افغانستان که بیشتر از ۳۱ در صد آرای دور نخست انتخابات را از آن خود کرد، گفته آماده رفتن به دور دوم انتخابات است.

آقای غنی گفت از قانون انتخابات و فیصله های نهادهای انتخابات پیروی می کند. او همچنان گفت که مقام ها و کارمندان کمیسیون های انتخاباتی نباید در فضای تهدید و ترس، کار کنند.


اظهارات سفیر ایالات متحده امریکا
جمیز کننگهم، سفیر امریکا در افغانستان در پیام خود گفته است که اعلان امروزی نتایج انتخابات در پروسه انکشافات دموکراتیک افغانستان یک مرحله دیگر است.

وی ضمن تبریک به دو کاندید پیشتاز عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، از میلیون ها مرد و زن افغان ستایش بعمل آورد که در پروسه انتخابات سهم گرفتند.

وی افزود که ایالات متحده پشتبانی اش را از پروسه انتخاباتی افغانستان ادامه داده و با کار مشترک با افغانها و جامعه بین المللی در تقویه هر چه بیشتر نهاد های انتخاباتی افغانستان سعی خواهند کرد.

نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان
یان کوبیش، نمایندۀ خاص ملل متحد در افغانستان، اعلان نتایج نهایی ریاست جمهوری افغانستان را خیر مقدم گفته و نسبت تکمیل شدن این پروسه دموکراتیک به مردم افغانستان، کاندیدان و تاسیسات انتخاباتی افغانستان مبارک باد گفته، افزدوده است که « قابل توجیه است که افغانها بر انتخابات شان افتخار کنند.»

تقویم انتخاباتی جدید

به اساس تقویم انتخاباتی جدید که امروز ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام گردید از تاریخ ٢٦ ثور الی اول جوزا انتقال مواد به دفاتر ولایتی واز تاریخ ۴ الی ۲۳ جوزا انتقال مواد به مرکز ولسوالیها صورت میگیرد.

مبارزات انتخاباتی نامزدان برای دور دوم به تاریخ اول جوزا آغاز وبه تاریخ ۲۱ جوزا خاتمه مییبابد و انتخابات دور دوم به تاریخ ۲۴ جوزا برگزار میگردد.

به اساس این تقویم اعلام نتایج ابتدایی دور دوم به تاریخ ۱۱ سرطان و اعلام نتایج نهایی به تاریخ ۳۱ سرطان بعد از رسیدگی شکایات انتخاباتی از سوی کمیسیون شکایات از تاریخ ۱۴ الی ۲۴ سرطان و فرستادن فیصله های شان به تاریخ ۲۵ سرطان به کمیسیون مستقل انتخابات صورت میگیرد.

این دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم میرود در انتخابات سال ۱۳۸۹ انتخابات ریاست جمهوری میان حامد کرزی و عبدالله عبدالله به دور دوم رفت اما عبدالله عبدالله به دلیل تقلب در انتخابات حاضر نشد که به دور دوم برود ودرنتیجه حامد کرزی برنده اعلام گردید.
XS
SM
MD
LG