لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: فرستادن مهاجرین افغان به سوریه را تحقیق میکند


فرستادن مهاجرین افغان به سوریه مغایر کانواسیون های بین المللی است
فرستادن مهاجرین افغان به سوریه مغایر کانواسیون های بین المللی است
وزارت خارجه افغانستان میگوید اگر ایران مهاجرین افغان را به جنگ سوریه به حمایت بشارالاسد فرستاده باشد این عمل مغایر کانواسیون های بین المللی است.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز طی یک کنفرانس خبری گفت که افغانستان هنوز گزارشات منتشر شده در این مورد تحت مطالعه دارد.

آقای مستغني گفت که به سفارت افغانستان در تهران وظیفه سپرده است تا در این مورد بررسی های بیشترنماید.

مستغنی گفت تا کنون اسناد که فرستادن مهاجرین افغان را به جنگ در سوریه از طرف ایران نشان بدهد، در دسترس حکومت افغانستان قرار نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود "در صورت که چنین عملی از سوی ایران در برابر مهاجرین افغان انجام شده باشد ، این عمل سوْ استفاده از مجبوریت های مهاجرین و خلاف قوانین است و این وزارت این عمل را محکوم می کند".

در این اواخر گزارش های در رسانه ها پخش شده که ایران در بدل ۵۰۰ دالر معاش ، مهاجرین افغان را به جنگ سوریه فرستاده است. باوجود تلاش های زیاد موفق به دریافت نظرمسوولین سفارت ایران در کابل در این مورد نه گردیدیم.

از جانب دیگر دفتر آیت الله محقق کابلی راپور های منتشره در مورد اینکه «رئیس دفتر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی، تایید کرده است، که مهاجرین افغانی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به سوریه اعزام می گردند.» را رد نموده و به گفته شان، انتساب چنین خبر کذب را به دفتر آنها تقبیح می کند.

از سویی هم آقای مستغنی در این نشست خبری در باره سفر جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان به افغانستان گفت که وی برای اشتراک در نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ناتو به کابل امده است.

اظهارات مستغنی در مورد نشست امنیتی
سخنگوی وزارت امور خارجه هدف از برگذاری این نشست سه جانبه را دریافت راه حل چالش های منطقه یی به ویژه در دو طرف خط دیورند دانست.


اقای مستغنی گفت " امید است بر مشکلات که به بعضی مناطق افغنستان از آنسوی دیورند به ایجاد می شوند نتایج نشست امروزی راه حل دومدار را پشنهاد نماید".

این نخستین بار است که جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان در نشست سه جانبه میان افغانستان ، پاکستان و ناتو در کابل شرکت می کند.

آقای مستغنی در این کنفرانس خبری اظهارات اخیر سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی و امنیتی ملی صدراعظم پاکستان را بی ارزش خواند و گفت که تنها مردم افغانستان حق دارند تا راجع به اینده شان تصمیم بیگرند.

طبق گزارشات رسانه های پاکستانی اخیرآ سر تاج عزیزدر صحبت با رسانه ها گفته است که باید به طالبان در حکومت آینده افغانستان سهم داده شود.
XS
SM
MD
LG