لینک های دسترسی

Breaking News

بی جی پی: از سفر صدراعظم پاکستان استقبال میکنیم


نواز شریف صدراعظم پاکستان تصمیم خود را به شرکت در مراسم تحلیف نارندرا مودی، صدراعظم منتخب هند در حالی اعلام نمود. این اولین سفر یک مقام عالیرتبه پاکستانی برای شرکت در مراسمی از این نوع در هند است.

سخنگوی صدراعظم پاکستان اذعان نمود که اقای شریف در راس هیاتی فردا دوشنبه به دهلی جدید مواصلت خواهد کرد و در سفر دو روزه خود علاوه بر شرکت در مراسم تحلیف صدراعظم تازه در صحبت و مذاکرات با وزرای هند با هیات همراه خود شرکت خواهد کرد. انتظار میرود که در طول این سفر ملاقاتی میان نواز شریف و پرناب موکرجی رئیس جمهور هند نیز برنامه ریزی شده است.

حضور این مقام ارشد پاکستان در کشور رقیب، باعث واکنش های متفاوت در دو کشور شد. در حالیکه معضله کشمیر منقسم در میان هند و پاکستان، از زمان کسب استقلال پاکستان در سال نوزده چهل و هفت، باعث سه جنگ در میان دو همسایه گردید، پدیده بنیادگرایی و دهشت افگنی نیز موضوع دیگر لاینحل میان دو کشور است که رسیدگی به ان میتواند به معنای ثبات در منطقه باشد.

در حالیکه فردا مراسم تحلیف صدراعظم هند با روسای کشور های مختلف منجمله حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در دهلی جدید برگزار خواهد شد، ناظرین منطقه در طول این سفر کوتاه مدت صدراعظم پاکستان و ملاقات او با صدراعظم تازه هند، انتظار تحولات تازه و سریع را در بهبود روابط میان دو کشور دارند.

واکنش سران دو کشور به سفر شریف

حزب بهارتیا جانتا یا حزب مردم هند که بزودی اقتدارش را در هند اغاز میکند از خبر سفر صدراعظم پاکستان ابراز خشنودی نمود ولی اقای شریف برای اتخاذ تصمیم نهایی شرکت در این مراسم، با معضلات زیادی در پاکستان مواجه بود. برخی از مقامات پاکستانی مانند مرزا اسلم بیگ، لویی درستیز سابق پاکستان، در روزنامه ملت در مورد این سفر ابراز نظر نموده و انرا راهی برای حل معضلاتی مانند فساد اداری، فقر و امنیت در منطقه خوانده است.
مراسم تحلیف صدراعظم هند فردا برگزار میگردد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00


ولی راحیل شریف، لویی درستیز کنونی پاکستان، در مورد این سفر تردید دارد و دو شریف نه تنها روی این موضوع بلکه روی چندین موضوع بنیادی دیگر نیز با یکدیگر در تضاد هستند.

در عین زمان، احزاب مختلف اسلامی در پاکستان بشمول جمعیت علمای اسلامی، از صدراعظم پاکستان انتظار ترغیب هند را به همکاری کامل با پاکستان دارند تا از طریق ان به معضلات دیگر منطقه مانند اوضاع در افغانستان نیز رسیدگی صورت گیرد، سخنگوی جمعیت اسلامی، افغانستان را مسبب تنش در سرحدات غربی پاکستان میداند و دلیل انرا موضع مشوش هند تلقی میکند.

ناکامی در بهبود روابط

اخرین باری که روابط میان هند و پاکستان رو به بهبودی نهاد در سال نوزده نود و هشت و زمان به قدرت رسیدن حزب بی جی پی تلقی میگردد که اتل بیهاری واجپای صدراعظم هند بود و برای امضای معاهده صلح با نواز شریف در دوران اول زمامتش، با بس به لاهور سفر کرد.

ولی سه ماه بعد از ان، قوای نظامی پاکستان کوشش اقای شریف را برای بهبود روابط با هند با حمله مخفیانه عساکر با البسه شورشیان برای تصرف گزمه های هند در قله های کارگیل در شمال کشمیر مختل ساخت و بعد حملات دهشت افگنی بر شهر ممبی در سال دو هزار و هشت که هند دهشت افگنان مستقر در پاکستان را مسبب ان میداند، باعث تنش بیشتر در روابط میان دو کشور گردید.

پرویز مشرف ، رهبر نظامی سابق پاکستان، آخرین رهبر پاکستان بشمار میرود که در سال دو هزار و پنج از هند بازدید بعمل اورد. حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، سوشیل کویرالا صدراعظم نیپال، تشیرنگ توپگای صدراعظم بوتان، شیرن چوهدری سخنگوی پارلمان بنگه دیش، عبدالله یامن رئیس جمهور مالدیو و ناوینچندرا رامگولام صدراعظم موریشیز، رهبران دیگر از کشور های منطقه هستند که در این مراسم حضور خواهند یافت.
  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG