لینک های دسترسی

Breaking News

نقش رسانه ها در دور دوم انتخابات: بیطرف یا جانبدار


دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
اهمیت پوشش خبری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان موضوعی بود که مدیران مسؤول رسانه های آزاد افغانستان در نشستی به میزبانی دیده بان رسانه ها موسوم به "نی" مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست که در آن نمایندگان بیشترین رسانه ها حضور داشتند روی نقش رسانه ها در پوشش بیطرفانه اخبار مربوط به انتخابات و دو کاندید پیشتاز این دور بحث گردید.

در ختم قطعنامه یی روی ده اصلی که این رسانه ها با آن موافقت خود را اعلام داشتند، به نشر رسید.

شرکت کنند گان تعهد نمودند که به این موارد در جریان پوشش خبری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پابند خواهند بود و انرا در تهیه گزارش ها و اخبار مد نظر خواهند گرفت.

نقش رسانه ها در دور اول انتخابات

در حالیکه اخبار کمپاین و رقابت کاندیدان، خطابه ها و مناظرات انها، در صدر اخبار رسانه های داخلی افغانستان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت ولی طبق نظریات مقامات، برخی از این رسانه ها در فراهم اوردن پوشش خبری بیطرفانه و عاری از جانبداری در طول ان پروسه، ناکام ماندند.

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات، بعد از ختم دور اول انتخابات ریاست جمهوری، چهارده رسانه داخلی را روی انچه " تعصبات زبانی و قومی" خوانده شده به پرداخت جریمه نقدی محکوم نمود.

حال در حالیکه اندکی بیش از دو هفته به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیشتر باقی نمانده است، کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات در تلاش است تا از تکرار تجربه مشابه که میتواند تاثیرات منفی را بر پروسه کمپاین دو کاندید پیشتاز، داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی، از خود برجای بگذارد، جلوگیری صورت گیرد.

ایا رسانه ها این بار بیطرف خواهند ماند

قطعنامه صادر شده از جانب یکصد مدیر رسانه های ازاد در نشست "نی" و همچنان جریمه نقدی چهارده رسانه ازاد در دور اول بدلیل تبلیغات انتخاباتی بنفع یک کاندید دلخواه با دامن زدن به موضوعات قومی و زبانی، دو گزینه مثبت در عرصه ترغیب مطبوعات به پوشش بیطرفانه دور دوم انتخابات بشمار میرود.

در عین زمان، کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات نیز طی کنفرانس مطبوعاتی از دو کاندید ارشد خواهان ارسال اسمای سخنگویان شان گردید تا از صحبت افرادی که از ستاد های انتخاباتی دو کاندید نمایندگی نمی کنند ولی بنا به منافع و دلایل خاص خود برای انها کمپاین میکنند، جلوگیری صورت گیرد.

همچنان این کمیسیون از هم اکنون از فعالیت برخی از این رسانه ها بنفع یک تن از دو کاندید خبر داده است و انرا طبق لایحه تنظیم فعالیت رسانه ها، غیرقانون خوانده و از واکنش سریع و جدی در مورد خبر داده است.

نقش رسانه ها در پوشش خشونت و تقلب

بخشی از قطعنامه صادر شده به پوشش تحولات دیگری که بشکل مستقیم و غیر مستقیم، پوشش اخبار انتخابات را تحت شعاع قرار میدهد، میپردازد.

در این قطعنامه، خبرنگاران به عدم دادن پوشش خبری به هشداریه ها و تهدید های مخالفین و همچنان واقعات خشونت امیزی که ممکن در روز انتخابات و قبل بر ان بوقوع بپیوندد، متعهد شده اند.

طبق این قطعنامه، مطبوعات نقش گسترده یی را در پوشش تحولات مربوط به شفافیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را ایفا خواهد کرد و با بازتاب واقعیت ها و قانون شکنی ها و دیگر ازمون های که ممکن باعث مختل شدن پروسه رای گیری گردد، مردم را در جریان قضایا فساد و تقلب قرار خواهند داد.

همچنان، در طول زمان کمپاین و رقابت دو نامزد، تعهد مطبوعات در این قطعنامه به پوشش همه جانبه نشست های دو کاندید، خطابه ها و مناظرات، جهت افزایش اگاهی مردم در مورد برنامه های کاری هر نامزد، محدود خواهد بود.
  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG