لینک های دسترسی

Breaking News

جلالی: این تصمیم، گزینه صفر با دو سال تاخیر است


بروز سه شنبه، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده طی خطابه یی در قصر سفید آینده حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان را مشخص ساخت.

آقای اوباما بیان داشت که در ختم سال دو هزار و چهارده میلادی عملیات نظامی ایالات متحده به پایان خواهد رسید و در طول سال ٢٠١٥ میلادی نه هزار و هشتصد سرباز امریکایی در افغانستان باقی خواهد ماند.

جنرال جوزف دنفورد، قوماندان ارشد ناتو و جمیز کننگهم سفیر ایالات متحده در کابل روز چهارشنبه در ارگ ریاست جمهوری به حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در مورد این تصمیم ایالات متحده و دیگر موضوعات ذات البینی تبادل نظر کردند.

اقای دنفورد گفت که تا ختم سال ۲۰۱۷ تمام پایگاه های امریکا به استثنای بگرام به حکومت افغانستان انتقال داده خواهد شد و پایگاه بگرام نیز در تفاهم تدریجا به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد.

واکنش به تصمیم حکومت امریکا

این تصمیم ایالات متحده باعث واکنش های مثبت و منفی از جانب دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و اعضای کابینه و پارلمان افغانستان شد.

تحلیل گران منطقه نیز هر کدام نظر خاص خود را در مورد تعداد عساکر و نوعیت و زمان حضور انها دارند. دو کارشناس امور در واشنگتن در مصاحبه یی با تلویزیون اشنا در میان گذاشتند.

کای آیده، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، تعداد عساکر را منطقی میخواند ولی نه اعلام تقسیم اوقات زمانی انرا که در میان تحلیل گران بحث برانگیز شده است. آقای آیده تعین تقسیم اوقات زمانی را نوع تعجیل میداند و بیان میدارد که باید ابتدا بر اوضاع منطقه قبل از تعین زمان خروج کامل، غور صورت گیرد.

آقای علی احمد جلالی، وزیر داخله سابق و کارشناس امور منطقه، این تصمیم را طبق شرایط ایالات متحده میخواند و نه افغانستان.

اقای جلالی می افزاید که این پلان، همان گزینه صفر است که با دو سال تاخیر عملی میگردد در حالیکه ظرفیت و قابلیت اردوی افغانستان در ان مد نظر گرفته نشده است.

آقای آیده، ابراز امیدواری کرد که این جنگ مسوولانه خاتمه یافته و اردوی افغانستان در طول دو سال اینده ظرفیت دفاع از کشور خود را داشته باشند.

ولی آقای جلالی، عدم امضای موافقتنامه امنیتی میان ایالات متحده و افغانستان و تنش اخیر در روابط میان کابل و واشنگتن را مسبب کاهش اهمیت افغانستان در انظار اعضای کانگرس ایالات متحده تلقی میکند، و نکات ذیل را بیشتر از هر گزینه دیگری بر این تصمیم حکومت اوباما، تاثیرگذار میخواند.

آقای جلالی تاکید ورزید که ظرفیت سازی اردو افغانستان در طول دو سال با فراهم اوردن تجهیزات ممکن نخواهد بود. وی اضافه نمود که برای داشتن یک اردوی مقتدر و مجرب، افغانستان نیاز به تجهیزات نظامی و زمان برای اموزش و عادت به فرهنگ نظامی دارد که در طول دو سال ممکن نخواهد بود.

این در حالیست که امروز چهارشنبه، بارک اوباما، رئیس جمهور، در خطابه خویش روی مشی خارجی ایالات متحده در مرکز نظامی ویست پوینت در نیویارک، بار دیگر روی اوضاع افغانستان تاکید ورزید و بیان داشت که قوای امنیتی افغان به نظر وی قادرند تا امنیت کشور خود را تامین نمایند.
  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG