لینک های دسترسی

Breaking News

قاسمیار: از معامله رهایی بوو برگدال باخبر بودیم


ارشیف
ارشیف
شورای عالی صلح افغانستان رهایی سرباز امریکایی را در بدل رهایی پنج تن از رهبری طالبان یک گام مهم برای اعتماد سازی میان طالبان، دولت افغانستان و امریکا میداند.

خورد ظابط امریکایی که از مدت پنج سال به این طرف در قید طالبان به سر میبردروز گذشته در عوض رهایی پنج تن از رهبری طالبان ا ززندان گوانتانامو به دولت امریکا سپرده شده است.

محمد اسماعیل قاسمیار عضو شورای عالی صلح به رادیو آشنای صدای امریکا گفت"ما از این معامله در جریان بودیم که سرباز امریکایی در عوض رهایی پنج تن از رهبری طالبان از زندان گوانتانامو رها میشود."

وی افزود که از مدت دو سال به این سو شورای عالی صلح وحکومت افغانستان برای رهایی این خورد ظابط امریکایی تلاش نموده است.

آقای قاسمیار تایید نمود که حدود یکسال قبل یک هیت از شورای عالی صلح برای صحبت با این پنج تن به زندان گوانتانامو رفت تا بدانند که بعد از رهایی،این پنج تن در افغانستان میخواهند زندگی کنند ویا در قطربا خانواده های خود میخواهند که باشند.

اما وی افزود که در همان وقت یا کانگرس امریکا تصمیم نگرفت ویا هم اوضاع طوری انکشاف کرد که این معامله به تعویق افتاد .

آقای قاسمیاررهایی این خورد ظابط امریکایی را یک حسن نیت ویک گام برای اعتماد سازی نه تنها بین امریکا ورهبری تحریک طالبان میداند بلکه آنرا یک گام مهم برای اعتماد سازی میان شورای عالی صلح،حکومت افغانستان وطالبان مسلح میداند.

وی گفت"من این مسله را یک خوشبینی می بینیم ویک احسن نیت میدانم ویک ژست برای اعتماد سازی میدانم."

این عضو شورای عالی صلح افغانستان ابراز امید و اری نمود که دفتر قطر دوباره باز شود ومشکلاتی که قبلا ایجاد شده بود آن اشتباهات تکرار نشود ومذاکرات درآنجا صورت گیرد تا بتوان به یک تفاهم ومذاکره رسید.

طالبان با پخش اعلامیه یی گفته اند که این خورد ظابط امریکایی را ساعت 7 شب گذشته در مربوطات ولایت خوست به مقامات امریکایی سپرده اند ودر عوض آن 5 تن طالبان زندانی به ساعت 7 شب گذشته به یک هیت قطری که از سه روز به اینطرف برای تسلیمی این زندانیان به زندان گوانتانامو رفته بود،سپرده شده است و امروز به قطر میرسند.

ملا فضل،ملا نورالله نوری،ملا عبدالحق وثیق،ملا خیرالله خیرخواه ومولوی محمد نبی افرادی اند که در عوض رهایی سرباز امریکایی از زندان گوانتانامو رها شده اند.

در اعلامیه طالبان آمده است که این افراد از سوی هیت طالبان که از قبل در قطر میباشد،استقبال خواهد شد واین پنج تن همراه با خانواده های شان درقطر زندگی خواهندکرد.
XS
SM
MD
LG