لینک های دسترسی

Breaking News

نامزدان فضای رقابت های انتخاباتی را زهراگین نسازند


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
کمیسیون شکایات انتخاباتی از نامزدان خواست تا فضای رقابت های انتخاباتی را زهراگین نسازند و از برخورد های تنش زا خود داری نمایند.

در دور دوم انتخابات بعضا نامزدان و تیم های انتخاباتی شان در گردهمایی ها و نشست های رسانه یی اخلاق انتخاباتی را مراعات نکرده و مبارزات شان شکل تهاجمی بر یکدیگر را گرفته است.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که نامزدان مردم افغانستان را در معرض یک انتخاب صحیح و سالم قرار بدهند و سعی نکنند که با برخورد های نادرست و بردن انتخابات به سوی مسایل تنش زا مردم را معلومات کاذب بدهند.

وی گفت که نامزدان در مبارزات انتخاباتی شان پلان ها و برنامه های خود را مطرح بسازند و برتری های خود را ثابت نمایند تا مردم بتوانند نامزد برتر را تشخیص نمایند و به وی رای بدهند.

سخنگوی این کمیسیون گفت که اگر این کمیسون احساس نماید که برخورد های نامزدان فضای انتخاباتی را به سوی مسموم شدن میبرد این کمیسیون اقدامات جدی در مورد خواهد نمود.

به گفته آقای محسنی هر تیم انتخاباتی که تقلب و تخطی را می بیند این تیم ها اقدام به درج شکایت کنند تا سلامت پروسه انتخابات تامین شود.

از سوی دیگر کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات با پخش اعلامیه یی گفته است که از آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان دیده شده که این دو نامزد ویا ستاد های انتخاباتی شان در گردهمایی ها و یا نشست های مطبوعاتی بیشتر به مسایل تعصب آمیز دامن میزنند که دامن زدن همچو مسایل خلاف قوانین و لوایح انتخاباتی است.

این کمیسیون از نامزدان میخواهد تا در جریان کمپاین های شان ا ز استعمال کلمات تعصب انگیز قومی، نژادی، زبانی، منطقه یی، حزبی، مذهبی و غیره که سبب ترویج نفاق و دو دستگی درمیان مردم افغانستان میشود به گونه جدی بپرهیزند.

همچنان دراعلامیه این کمیسیون آمده است که رسانه ها نمیتوانند برنامه ها، بحث های انتخاباتی و اعلانات انتخاباتی را که نفاق بر انگیز بوده و سبب ترویج اختلافات میان مردم میگردد، نشر نمایند.

در اعلامیه آمده است، درصورتیکه این موارد از سوی نامزدان و رسانه ها نادیده گرفته شود، با متخلفین برخورد قانونی میشود.

عبور نکردن از خطوط قرمز

از سوی دیگر بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان فیفا نیز از نامزدان میخواهند تا در جریان کمپاین های انتخاباتی شان اصول مبارزات انتخاباتی را احترام کنند و برنامه های شانرا با مردم درمیان بگذارند.

فهیم نعیمی، سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به صدای امریکا گفت که نامزدان باید احترام قوانین و لوایج انتخاباتی را در جریان مبارزات انتخاباتی شان داشته باشند و اخلاق دموکراتیک را در این پروسه حفظ نمایند.

وی افزود که مردم به تیمی رای میدهند که بیشتر در جریان کمپاین ها از توانایی ها و برنامه های خود بگویند نه اینکه بالای نامزد مقابل اتهام وارد کنند و اتهام وارد کردن سبب نمیشود که بیشتر رای بیاورند.

سخنگوی فیفا از نامزدان خواست تا در کمپاین های انتخاباتی شان یک سلسله خطوط قرمز را داشته باشند و از آن عبور نکنند، مطرح کردن بحث های قومی و نژادی و وارد کردن اتهامات بیجا و توهین و تحقیر یکدیگر باعث ایجاد مشکلات در جامعه میگردد.

وی گفت در صورتیکه لوایح و قوانین از سوی نامزدان مراعات نمیگردد و تیم های که مشکل ایجاد میکنند کمیسیون شکایات انتخاباتی به عنوان یگانه نهادی که صلاحیت رسیدگی به همه این تخطی ها را دارند باید به آن رسیدگی نماید و جداُ اقدام نماید و مواردی که در قانون وجود دارد بالای آنها تطبیق گردد.
آ
به گفته آقای نعیمی، صلاحیت کمیسون شکایات انتخاباتی از هشدار دادن تا جریمه و بالاخره گرفتن صلاحیت انتخاباتی از نامزدان است .

سومین روز رسیدگی شکایات شورای ولایتی

در سومین روز رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز دوشنبه کمیسیون شکایات انتخاباتی به تعداد ٥٣٦ شکایات حوزه جنوب را که شامل ولایتهای زابل،ارزگان،غوروکندهار میشود مورد رسیدگی قرار داد.

نادرمحسنی، سخنگوی این کمیسیون گفت که از روز شنبه تا حال به تعداد ١٠٨٥ شکایت مورد بررسی قرار گرفته است وبه تعداد ٢٨ مرکز رای دهی در نتیجه این بررسی ها به شمارش مجدد رفته است.

در این جلسه شماری از نامزدان حوزه جنوب خواهان باز شماری برخی از محلات رای دهی شدند.

وی افزود که فردا این کمیسیون شکایات حوزه جنوب غرب (هرات، بادغیس، نیمروز و فراه) را مورد بررسی قرار میدهد.

رسیدگی به شکایات شورا های ولایتی به مدت یک هفته به صورت علنی ادامه مییابد.
XS
SM
MD
LG