لینک های دسترسی

Breaking News

آرامش شهر کابل پیش از روز سرنوشت ساز


kabul palace
kabul palace
شهر آرام است و گویی شهروند و شهردار هر دو در سکوت پیش از یک نبرد سخت فرو رفته باشد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شنبه ۲۴ جوزای ۱۳۸۳ برگزار می شود اما امروز بیشتر مردم با نگرانی و امیدواری، خانه هایشان را ترک نگفته بی صبرانه منتظر فردا اند. فردایی که جهان و افغانستان آن را نقطه عطف در تاریخ معاصر افغانستان عنوان کرده است.

از خانه وقت تر بیرون شده راهی محل کار شدم. وضعیت گونه یی دیگری دارد،‌ یک روز پیش از همین مسیر – چهارراه عبدالحق تا چهار راه شش درک کابل – حدود ۴۰ دقیقه نیاز بود تا با موتر از آن رد شوم، اما اگر پوسته های امنیتی نمی بود امروز در کمتر از ۵ دقیقه مسیر یاد شده را طی کرده بودم.

چرا مردم از خانه هایشان بیرون نشده اند؟ چرا جاده ها پر رفت و آمد نیستند و چرا یک روز پیش از انتخابات همه آرام و ساکت اند.

با یکی از منسوبین امنیتی که می خواست موتر و خودم را تلاشی کند سر صحبت را آغاز کردم.

سرباز با نگاهی عمیقی سویم خیره شده و پرسید " برادر خودت را کدام جایی دیده ام خودم را معرفی کرده و ازش پرسیدم که نظرش در مورد انتخابات فردا چیست و چرا موتر و راننده امروز کمتر به نظر می خورد. سرباز که نامش را غلام عنوان کرد، با لحن آرامی گفت برادر خاطرت جمع باشه انشاالله آب از آب تکان نخواهد خورد".

این پاسخ سربازی که از گرد و خاک، آفتاب سوزنده و در نهایت حمله دشمن هراسی نداشت و به کار پر مسوولیت خود در امتداد جاده ادامه می داد برایم جالب بود.
اما هنوز هم این که چرا مردم بیرون نرفته و همه در خانه ها اند تا حدی بی پاسخ باقی مانده بود.

در مسیر راه نیاز داشتم تا چیزی مثل آب برای نوشیدن بگیرم اما همه دکاکین و خوراکه فروشی ها نیز باز نبودند. اندکی رانندگی کرده و دکانی را که باز بود دریافتم.

پس از احوال پرسی با عزیز احمد مالک دکان،‌ ازش در مورد علت باز نبودن بیشتر مغازه ها پرسیدم - برادر فردا انتخابات است،‌ حکومت رخصت است و مردم هم بیشتر آماده رفتن به نماز جمعه اند پاسخ عزیز احمد سوالم را جواب گفته بود.

امروز جمعه است،‌ کارگر و کارفرما هر دو رخصت است.

از سویی هم مقامات امنیتی اعلان کرده اند که رفت و آمد به و از کابل هم در برابر ترافیک عادی دو روز پیش از برگزاری انتخابات بسته بوده است.

به دفتر کارم در شش درک کابل رسیدم،‌ ساعاتی بعد محمد ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان را در صفحه تلویزیون دیدم.

آقای عظیمی در جریان یک نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی به گونه کامل آماده تامین امنیت اند. وی مشخص کرد که ۵۹ هزار سرباز اردوی ملی مسوولیت مستقیم تامین امنیت انتخابات را دارا است.

وی افزود که ۱۷ هزار سرباز دیگر به شمول نیروهای کماندو و هوایی در حالت ریزرف قرار داشته و در نهایت ۱۹۵ هزار منصوب در حالت آماده باش قرار دارد.

در عین حال وزارت داخله افغانستان هم گفته که ۱۵۲ هزار پولیس مسوولیت تامین امنیت انتخابات را به دوش دارد.

کابل تنها شاهد حضور ۲۶ هزار مامور پولیس است.

وزیر داخله افغانستان هم در پایان روز و در جریان یک نشست خبری،‌ از مردم خواست " تا یکبار دیگر بالای نیروهای امنیتی خود اعتماد کرده و به پای صندوق های رای بروند".

وزیر داخله افغانستان مدعی شد که این بار فرصت به خاطر شناسایی متقلبین بیشتر از پیش شده است. آقای داوود زی از تمام نیروهای امنیتی خواست تا تقلب نکرده و فرصت به متقلبین را هم در این دور انتخابات کوتاه سازند.

برنامه تازه به خاطر تقدیر از نیروهای پولیس و مبارزه با تقلب

وزیر داخله افغانستان گفت پس از برگزاری انتخابات، وزارت داخله افغانستان در یک برنامه تازه،‌ قوماندان سال و هم چنان سه پولیس سال را مشخص خواهد کرد.

به گفته وی بهترین قوماندان سال از جمله ۳۴ قوماندانان ولایات،‌ و سه منصوب دیگر پولیس بر اساس بررسی سه اصل، دست نداشتن در تقلب انتخاباتی، جلوگیری از تقلب و کار جدی و قابل ملاحظه در این راستا و تامین امنیت بهتر ساحات تحت مسوولیت در جریان انتخابات ریاست جمهوری – انتخاب خواهد شد.

نگرانی ها از خشونت و نا امنی و در عین حال امیدواری از برگزاری انتخابات شفاف و امن دو اصلی است که مردم را به گونه جدی منتظر فردای نه چندان دور ساخته است.
XS
SM
MD
LG