لینک های دسترسی

Breaking News

فیفا: متقلبین مورد بازپرس قرار گیرند


نادر نادری، رئیس فیفا
نادر نادری، رئیس فیفا
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان فیفا خواهان مجازات کسانی که در تقلب و تخطی های انتخاباتی دست دارند، شد.

نادر نادری، رئیس فیفا که روز سه شنبه در نشست خبری در مورد گزارش این نهاد از روند رای دهی صحبت میکرد گفت که تخطی ها وتقلب های که در دور اول انتخابات صورت گرفته بود، در دور دوم نیز تکرار شده است.

اما وی گفت که ناظرین آنها با تقلب های سازمان یافته روبرو نشده اند.

به گفته آقای نادری، بیشتر از ۹ هزار ناظر آنها در روز انتخابات بیشتر از ۷۰ فیصد محلات رای دهی را تحت پوشش نظارتی در تمام ولایات کشور قرار دادند.

تاخیر در باز شدن مراکز و محلات رای دهی، رای دهی مردان به عوض زنان، رای دهی افراد زیرسن در بسیاری از نقاط، تهدید رای دهندگان توسط زورمندان، مداخله مسوولین حکومتی، پرکردن صندوقها در نقاط مختلف توسط طرفداران هر دو نامزد، کمبود اوراق رای دهی، کیفیت خراب رنگ انگشت و مسدود نشدن محلات رای دهی در زمان معین آن از مواردی است که ناظرین فیفا از آن گزارش داده اند.

آقای نادری گفت، که تهدیدات امنیتی از سوی طالبان و تهدید افراد زورمند در نقاط مختلف باعث مسدود شدن موقتی و دایمی ۱۷۷ محل راید دهی شده است .

به گفته وی، ۱۷۴مرکزدر روز رای دهی با تاخیر مدت یک الی دو ساعت باز گردیده و ۳۴۴ محل رای دهی با وجودیکه زمان رای دهی تمدید نگردیده بود بعد از وقت معینه در چندین ولایت مسدود نشده بود.

ناظرین فیفا شاهد کیفیت خراب رنگ در ۲۶۹ محل رای دهی در نقاط مختلف بودند و در ۱۱۸ محل به اساس گزارش ناظرین این بنیاد ناهنجاریهای وجود داشته که سبب تقلب هواداران نامزدان و پرکردن صندوقها به نامزدان ریاست جمهوری شده است.

در ۱۱۴ محل رای دهی در ولایات مختلف مردان به عوض زنان رای داده اند و به اساس گزارش این بنیاد رای دهی زیر سن در شماری از ولایات دیده شده است.

آقای نادری گفت، که عامل اصلی رای دهی توسط افراد زیر سن،عدم توجه کمیسیون انتخابات در هنگام توزیع کارت رای دهی بوده است.

به گفته رئیس بنیاد فیفا، مسوولین حکومتی به شمول ولسوالها در ۱۶۱ محل رای دهی در امور انتخابات مداخله نموده اند که در بعضی از موارد باعث مسدود شدن محل رای دهی و تقلب در انتخابات و همچنان مانع رای دادن رای دهندگان شده اند.

آقای نادری افزود، " کسانیکه باعث تقلب و تخطی در پروسه انتخابات شدند باید مورد باز پرس قرار بگیرند تا همچو موارد با مجازات آنها درآینده تکرار نگردد."

بررسی شفاف

رئیس فیفا در مورد اتهام علیه رئیس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این مکلفیت اخلاقی اعضای کمیسیون انتخابات است تا برای رفع این ابهام تحقیقات شفاف را انجام دهند و این نیاز است و باید صورت گیرد.

ضیا الحق امرخیل، در روز رای دهی از سوی قوماندان امنیه متهم به تقلب وانتقال دو موتر مملو از مواد رای دهی بدون اطلاع نهاد های امینتی به سروبی شده بود.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز گفت که هیتی از داخل این کمیسیون برای بررسی این موضوع تعیین شده است.

این درحالیست که قبلا این کمیسیون گفته بود که هیتی از وزارت داخله و کمیسیون برای تحقیقات در این مورد تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG