لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ناتو در قبال بحران های اوکراین و عراق


با نزدیک شدن پایان ماموریت ناتو در افغانستان، انتقال تجهیزات نظامی کشور های عضو ناتو از افغانستان آغاز گریده است.

اما پروفیسور جاناتان ایال از انستتیوت سلطنتی خدمات نظامی می گوید که پایان ماموریت ناتو در افغانستان قسمیکه قبلاً تصور می شد، نقش ناتو را کمرنگ نمی سازد.

جاناتان ایال گفت "باید گفت که نقش ناتو اکنون نسبت به ده سال پیش برجسته تر است."

به گفته پروفیسور ایال، دلیل عمده پر رنگ شدن نقش ناتو روسیه است. ناتو در هفته جاری تصاویر ماهواره یی را به نشر رساند که در آن عبور تانک ها از روسیه به شرق اوکراین دیده می شود. این در حالیست که مسکو به گونه مخفیانه از جدایی طلبان اوکراین حمایت نموده و منطقه کریمه را در ماه مارچ از اوکراین جدا کرد.

پروفیسور ایال می گوید که کشور های سابق تحت کنترول شوروی در اروپا نگران اوضاع می باشند.

پروفیسور ایال می گوید "تا حال تصور می شد که اروپایان شرقی عصبی بوده و از روسیه هراس دارند. خوب، دید اروپایان شرقی نسبت به روسیه درست بود و دید ما غربی ها اشتباه بود. پس از بسیاری لحاظ اکنون زمان آن فرا رسیده تا ناتو به اعضای خود اطمینان داده و از آنان حمایت کند."

تقویت ناتو

ناتو این اطمینان و حمایت را از طریق تقویت نیرو ها و سیستم های دفاعی بحری و هوایی در امتداد مرز های شرقی کشور های عضو مهیا نموده است. لیتوانیا هفته گذشته شاهد انجام تمرینات نظامی بود.

روسیه که در اوایل سال های ۱۹۹۰ با ناتو همکاری نزدیک داشت، اکنون همکار استراتیژیک ناتو پنداشته نمی شود.

جنرال فلیپ برید لوو، قومندان عمومی عملیات های ناتو در اروپا می گوید که این بمعنی تغییر استراتیژک در استقرار نیروهای ناتو است.

جنرال فلیپ برید لوو گفت "ما شاهد بودیم که یک کشور با عبور از مرز بین المللی یک کشور مستقل، یک بخش آن کشور مستقل را به خود ضمیمه ساخت. این عمل سبب شد تا ما در تعاملات خود با روسیه باز نگری کنیم."

از جانب دیگر پروفیسو ایال می گوید که ناتو باید با بحران های جاری در مرز های جنوب کشور های عضو این پیمان نیز رسیدگی کند.

پروفیسو ایال می گوید "به گونه مثال ترکیه خواستار یک اجلاس ناتو بمنظور بحث روی بحران در مرز های آن کشور شد."

بحران در سوریه و عراق در حال تشدید بوده و شورشیان اسلامگرا کنترول مناطق زیادی را بدست گرفته اند.

منشی عمومی ناتو از قبل گفته است که ناتو در عراق دخالت نخواهد کرد. اما مقامات ارشد دفاعی کشور های غربی هشدار می دهند که بی قانونی بستر مساعد برای رشد دهشت افگنان بوده و ناتو باید نقش کلیدی را در دفاع جمعی کشور های عضو بازی کند.

گزارش: هنری ریجویل، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: میرویس رحمانی
XS
SM
MD
LG