لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان، اولین مرکز فرهنگی کشور های عضو سارک درسال ٢٠١٥ انتخاب شد


هیأت اعضای اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا در بامیان
هیأت اعضای اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا در بامیان
یک هیأت سه نفره اعضای سارک، یا (اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا) با مقامهای وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان، امروز وارد بامیان شده، داشته های تاریخی وفرصت های موجود دراین ولایت را بر رسی کردند.

این هیأت درجلسه ای با مقامهای وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان ومسئولان محلی بامیان، بیان داشتند که روز شنبه پیشرو، ولایت بامیان رسمأ به عنوان اولین مرکز فرهنگی کشورهای عضو سارک درسال ٢٠١٥ معرفی می شود.

سمر سینگ نماینده ارشد سازمان سارک دراین کنفرانس بیان داشت که قرار است اتحادیه کشورهای جنوب آسیا، سالانه یکی ازمراکز مهم فرهنگی کشور های عضو این سازمان را به عنوان مرکزفرهنگی سارک معرفی نماید که بامیان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان شناخته شده است.

او افزود:" داشته های فرهنگی، قدامت تاریخی ومناظر طبیعی ومنحصر به فرد ولایت بامیان ازجمله ویژگی هایی است که سازمان سارک به همکاری دولت افغانستان آنرا اولین پایتخت فرهنگی این اتحادیه درسطح کشورهای جنوب آسیا معرفی می کند".

آقای سینگ افزود:" ازماه جنوری سال ٢٠١٥، این سازمان جشنواره ها وبرنامه های مختلف را در ولایت بامیان، روی دست خواهد گرفت:"

مقامهای سازمان سارک می گویند، از تمامی سران کشورهای عضو این سازمان درسال ٢٠١٥ دعوت به عمل می آید تا برنامه هایشان را دربخش های مختلف دراین مرکز فرهنگی عملی بسازند.

مسئولان وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان از این سازمان به خاطرانتخاب بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو سارک اظهار قدر دانی کردند.

مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان دراین باره گفت:" ولایت بامیان انتخاب بجا ومناسب به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای عضو سارک است".

مقامهای محلی بامیان نیز با ابراز امیدواری می گویند که انتخاب این ولایت به حیث پایتخت فرهنگی کشورهای عضو سارک امیدی است که انکشاف، بازسازی ورشد اقتصادی را دراین ولایت به ارمغان آورد.

غلام علی وحدت والی بامیان دراین باره می گوید:" ما امید وار هستیم که این امرسبب شود تا انکشاف وبازسازی دراین ولایت رونما گردیده وسالانه هزاران گردشگر را ازکشورهای عضو سارک وسایرکشورهای دنیا داشته باشیم".

فعالان مدنی وباشندگان این ولایت نیز با استقبال از این موضوع از وزارت اطلاعات وفرهنگ ودولت افغانستان می خواهند تا زمینه های بیشتری را برای حفظ ومرمت آبده های تاریخی، سرمایه گذاری، فعالیت های فرهنگی وفقر زدایی برای کشورهای عضو سارک دراین ولایت مهیا سازند.

صادق علی یار یکی ازفعالان مدنی بامیان دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" کشورهای عضو سارک، این ولایت را به عنوان مرکزفرهنگی شان اعلان کرد اما بعد ازاین مسئولیت دولت افغانستان و وزارت اطلاعات وفرهنگ است تا زمینه های سرمایه گذاری دراین ولایت را برای اعضای این اتحادیه ایجاد نمایند".

سارک در آغاز با عضويت هفت کشور جنوب آسيا يعنی هند، پاکستان، نپال، بوتان، مالديف، سريلانکا و بنگلاديش به فعاليت آغاز کرد و با اضافه شدن افغانستان به اعضای آن ،این سازمان اکنون با هشت عضو کار می کند.

کشورهای ايران و چين نيز خواهان عضويت در اين سازمان می باشند. این سازمان در داکه پایتخت بنگلدیش بنیانگذاری شد و در حال حاضر ایالات متحده آمریکا، چین، موریس، جاپان، کره جنوبی، ایران و اتحادیه اروپا، اعضای ناظر سارک محسوب می ‌شوند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG