لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی:اقدام امرخیل راه را برای ادامه پروسه انتخاباتی باز کرد


ضیاالحق امرخیل
ضیاالحق امرخیل
درخبرنامه ارگ ریاست جمهوری به نقل از کرزی آمده است که ضیاالحق امرخیل با این اقدام خویش راه را برای ادامه عادی پروسه انتخاباتی باز کرد.

اعلامیه به نقل از رئیس جمهور می افزاید که پروسه انتخابات باید توسط کمیسیونهای انتخاباتی مطابق به قانون و لوایح، در چارچوب زمانی تعیین شده با شفافیت به انجام برسد تا مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید به تاریخ ١١ اسد صورت گیرد.

ضیاالحق امرخیل، روز گذشته در نشست خبری استعفایش را اعلام نمود و گفت که به خاطر منافع ملی کشور، اعتماد سازی و انتخابات که یک روند ملی است، بدون هیچگونه فشاری از سمت اش استعفا میدهد.

آقای امرخیل، بعد از آن خواست که استعفا بدهد که عبدالله عبدالله یک تن از نامزدان ریاست جمهوری یک هفته قبل رابطه اش را با کمیسیونهای انتخاباتی قطع نمود و از رئیس جمهور خواهان برکناری رئیس دارالانشا کمیسیون انتخابات از سمت اش شد.

اما تیم آقای عبدالله با پخش خبرنامه یی، استعفای امرخیل را یک گام ابتدایی در جهت رسیدگی عملی به تقلبات سازمان یافته و گسترده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میداند.

در خبرنامه این تیم آمده است که توضیحاتی که کمیسیون انتخابات در مورد مشارکت بیش از هفت میلیون تن به این تیم فرستاده گویای شمولیت آرای تقلبی در این رقم است که مورد قبول این تیم نمیباشد.

خبرنامه تیم آقای عبدالله می افزاید که تصمیم یک جانبه اعزام هیت به منظور تفتیش ده درصدی آرای شماری از ولایات نمیتواند که به پرسش جدی این تیم در مورد عدم تناسب مجموع آرای منسوب به ولایاتی غور، پکتیکا، پکتیا، نورستان و خوست و مجموع واجدین شرایط رای دهی در این ولایتها پاسخ روشن بدهد.

در بیانیه تاکید گردیده است که این تیم به منظور تفکیک آرای پاک از ناپاک با کمیسیون مستقل انتخابات و وساطت ملل متحد تبادل نظر نموده وتصمیم بعدی خود را به زودی اتخاذ میکند.

اما تیم آقای احمدزی بار دیگر تاکید میکند که هیچگونه تقلبی از سوی این تیم صورت نگرفته است.

عباس نویان سخنگوی تیم انتخاباتی آقای احظدزی به صدای امریکا گفت "هر گونه تقلب را ما رد کردیم علیه آن مبارزه کردیم وبه هیچگاه نمیخواهیم که یک رای تقلبی شامل آرای پاک ما باشد."

عدم بررسی شکایات درمورد امرخیل

از سوی دیگر امروز نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشست خبری گفت که بعد از استعفای امرخیل به شکایات درج شده در مورد وی رسیدگی صورت نمیگیرد.

او افزود که یکی از خواستهای ستاد انتخاباتی آقای عبدالله و شکایتی که به این کمیسیون درج نموده بود به تعلیق درآوردن وظیفه امرخیل بود که آن هم با استعفای امرخیل برآورده شد.

آقای محسنی گفت که چون مدعی و مدعی الیه وجود ندارد این دوسیه را بسته میکنند و کمیسیون مستقل انتخاباتی نمیخواهد که کاسه داغ تر از آش باشد.

قبلا کمیسیون شکایات گفته بود که در باره امرخیل سه مورد شکایت، یک شکایت از سوی امرخیل، یک شکایت از سوی مردم سروبی و یک شکایت هم از سوی ستاد انتخاباتی آقای عبدالله درج شده است.

ضیاالحق امرخیل بعد از آن استعفا داد که وی در روز انتخابات از سوی قوماندان امنیه متهم به تقلب و انتقال مواد انتخاباتی بدون اطلاع نیروهای امنیتی به ولسوالی سروبی کابل گردیده بود.

هم چنان دفتر سیاسی نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که یونوما شب گذشته جلسه یی را به اشتراک ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله ومقامات کمیسیون مستقل انتخابات دایر نموده بود.

د رخبرنامه آمده است که یونوما زمینه را برای کمیشنران ومشاورین عبدالله مساعد نمود تا درموارد انتخاباتی با هم تبادل نظر نمایند.
XS
SM
MD
LG