لینک های دسترسی

Breaking News

امتحانات پیش از وقت و نگرانی محصلین


محصلین پوهنتون
محصلین پوهنتون

وزارت تحصیلات عالی قبلآ اعلام کرده بود که دانشگاه‌های دولتی و خصوصی موظف اند که از تاریخ ۱۰ سرطان امتحانات پایان سمستردانشجویان را آغاز کنند.

در این حال مسوولین برخی از دانشگاه های خصوصی میگویند که شروع امتحانات سمستر یک ماه قبل از وقت معین آن است و هنوز دروس سمستر اول ناتمام باقی مانده و از سوی دانشجویان پول پرداخته اند و می خواهند برنامه های درسی آنان مطابق پروگرام پیش برود.

رامش نوری یکتن از مسوولین دانشگاه خصوصی ادراک میگوید که دانشجویان مطابق پروگرام باید تا اخذ امتحانات کردیت های لازم را دریافت کنند " در نظام کردیت، یک شاگرد باید طی ۴ و نیم ماه، ۱۶ جلسه درسی را انجام دهد. اما متاسفانه دانشگاه از ۶ الی ۸ جلسله بیشتر برگزار نکرده است ولی حالا وزارت دستور داده که امتحانات باید اخذ شود."

دانشجویان دانشگاه های تحصیلات عالی چندین بار است که به دلیلی موضوعات سیاسی و ناامنی ها قبل از وقت معین تعطیل میشوند. ولی دانشجویان دانشگاه های خصوصی اعتراض دارند که آنان پول یک سمستر یا چهار ماه را پرداخت کرده اند ولی هنوز دو ماه میشود که درس خوانده اند.

قیس نبی زاده یکتن از دانشجویان دنشگاه خصوصی میگوید " ما باید چهار ماه درس بخوانیم که یک سمستر میشود. ولی ما دوماه یعنی نصف سمستر درس خواندیم و حالا امتحان اخذ میکنند."

این در حالیست که اقرار واصل مشاور حقوقی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید اعلام اشتباه صورت گرفته و شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی فیصله کرد که موسسات تحصیلات عالی خصوصی باید برنامه های معمول خود را به پیش ببرند.

آقای واصل اعلام را اشتباه خوانده تاکید میورزد که دانشگاه های خصوصی پس از تکمیل ١٦ هفته امتحانات خود را اخذ کنند "زیرا پوهنتون های دولتی ۲ حمل و برخی پوهنتون های خصوصی درس را در ماه مارچ آغاز کردند.پس باید ۱۶ هفته خود را تکمیل کنند. پوهنتون های خصوصی شامل این اعلام نمی شود."

در حالیکه از چند روز بدینسو مظاهرات مردم بخاطر تقلب در انتخابات جریان دارد، گمان میرود که علت اصلی اخذ زودتر امتحانات دانشجویان، هراس از شکل گیری ناامنی ها در فضای لیله دانشگاه ها باشد.

کارشناسان امور تعلیم و تربیه میگویند که در گذشته نیز لیلیه ها همواره منبع تحریک فعالیت ها و بحران های سیاسی بوده است که منجر به مظاهرات، جراحات و کشته شدن دانشجویان شده است.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG