لینک های دسترسی

Breaking News

ترغیب کاندیدان به همکاری با کمیسیونهای انتخاباتی


ارشیف
ارشیف

جمیز دابنز، فرستاده ای خاص ایالت متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان، در پایان سفر سه روزه به افغانستان که دیروز جمعه به پایان رسیده است، با نشر بیانیه خبری هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان را به همکاری با کمیسیون مستقل انتخابات و پروسه انتخابات ترغیب کرده است.

آقای دابنز، از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ جون در یک سفر رسمی در کابل بسر میبرد، و در حین اقامت اش در کابل با مقامات مختلف نظامی و انتظامی افغانستان ملاقات های را انجام داده است، و راجع به وضعیت پیش آمده بعد از انتخابات در افغانستان گفتگو و مذاکرات انجام داده است .

آقای دابنز، درین بیانیه خبری خود که از طریق سفارت امریکا به دسترس رسانه ها قرار گرفت گفته است که برای کمیسیون های انتخاباتی بسیار مهم است که پروسه رای شماری را تکمیل کند و به شکایات مربوط به انتخابات به گونه ای شفاف رسیده گی نماید.

به اساس همین بیانیه، آقای جمیز دابنز، در دیدار با هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان هریک عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، به صراحت تمام بیان داشته است که ایالت متحده امریکا در انتخابات افغانستان کدام کاندید مورد پسند خود را ندارد، مگر از انتخابات شفاف و قابل پذیرش، حمایت و پشتیبانی میکند.

بقول آقای دابنز، هر شخص که در نتیجه انتخابات شفاف به قدرت برسد، ایالت متحده امریکا آماده گی دارد که با رییس جمهور جدید به سطح وسیع مطابق به اولویت ها همکاری نماید و ایالت متحده امریکا به تعهداتی خود درقبال مردم افغانستان با استواری ایستاده است.

فرستاده خاص امریکا، مشارکت و سهمگیری مردم افغانستان در انتخابات پنجم ماه اپریل و همچنان چهاردهم ماه جون سال جاری را ستوده است .

آقای دابنز، در هنگام اقامت اش، درکابل ( ۲۵ تا ۲۷ ماه جون ) با حامد کرزی، رییس جمهور، محمد یونس قانون، معاون اول ریاست جمهوری، بسم الله محمدی، وزیر دفاع ملی، محمد عمر داود زی، وزیر امور داخله، احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، اقای یان کوبیش، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، جنرال جوزف دنفورد، قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو، جمیز کننگهم، سفیر ایالت متحده امریکا مقیم کابل، ملاقات های جداگانۀ را انجام داده است .

سفر اخیر آقای دابنز، در حالی صورت گرفته است که پس از برگزاری انتخابات در افغانستان، به دلیل آنچه که تقلب گسترده گفته میشود وضعیت و فضای سیاسی غبارآلود و متشنج شده است و عبدالله عبدالله , یک تن از کاندیدان ریاست جمهوری همکاری خود با کمیسیون انتخابات را در حال تعلیق درآورده از روند انتخابات بیرون شده است.

از چند روز بدینسو به منظور مبارزه با تقلب گسترده در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری تظاهرات و راهپیمایی های اعتراضی در کابل و ولایات ادامه دارد و در راهپیمایی روز جمعه که هزاران تن در آن شرکت کرده بودند، افراد کلیدی تیم عبدالله عبدالله بشمول شخص خودش در میان شان دیده میشدند.

به همین منوال، اشرف غنی احمد زی، کاندید ریاست جمهوری هم روز قبل طی نشست خبری درکابل از رقیب سیاسی اش عبدالله عبدالله، تقاضا کرد تا بار دیگر به پروسه انتخابات برگشته به همکاری خود با کمیسیونهای انتخاباتی آغاز نماید و در فرجام نتایج انتخابات را بپذیرد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG