لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: بدون تفکیک آرای پاک و ناپاک، نتایج را نمی پذیرم


داکتر عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان
داکتر عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان

پس از چندین روز تاخیر، انتظار می رود کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج مقدماتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کند.

عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری شام یکشنبه گفت تا زمانی که کمسیون انتخابات رای پاک را از ناپاک جدا نکند، نتایج را نمی پذیرد.

آقای عبدالله گفت : " وقتی مردم افغانستان بدانند که رای آنها تعین کننده سرنوشت آنها نیست درین صورت آنها به سایر وسایل دست خواهند زد."

از جانب دیگر، اشرف غنی احمدزی، نامزد دیگر ریاست جمهوری گفته است که در اعلان نتایج مقدماتی انتخابات، نباید تاخیر به میان آید.

آقای غنی گفت: "خط قرمز اول ما اعلام نتایج ابتدایی انتخابات است. تقویم انتخابات قابل تغییر نمی باشد، ما به پروسه متعهد بودیم، پروسه باید تعقیب شود. کسی که از پروسه می برآید باید دوباره به پروسه برگردد. ازخاطر مسایل ملی دیگر تاخیر را قبول کرده نمی توانیم."

در این میان سازمان ملل و شماری از کشورهای غربی برای حل جنجال های برخاسته از این دور انتخابات، تلاش می ورزند.

توافق نامزدان

سناتورکارل لیون، رئیس کمیته امور دفاعی در سنای ایالات متحده امریکا می گوید که به تعقیب نشست با نامزدان ریاست جمهوری افغانستان او اطمینان حاصل کرده است که هر دو نامزد می خواهند به جلو بروند.

آقای لیون گفت" "من بعد از ملاقات با دو کاندید ترغیب شده ام که با وجود اختلافاتی که در بین آنان موجود است، برای نتایج نهایی مطابق به طرزالعمل هایی که روی آن قبلاً توافق صورت گرفته، می خواهند به پیش بروند."

این سناتور امریکایی گفت که افغانها و امریکایی ها مشترکاً برای انجام این روند دموکراتیک در افغانستان قربانی داده اند و آن نباید نادیده گرفته شود.

آقای لیون گفت که جای تاسف خواهد بود که نامزدان نتوانند قادر به حل این معضل شوند و تمام قربانی هغ، مصارف گزاف و همۀ این دستآورد ها در نتیجه ناکامی سیاسی رهبران از دست برود.

سناتور لیون گفت احتمالا آرای مشکوک در محاسبات نتایج مقدماتی جا نخواهد داشت اما چگونگی آن پس از بررسی ها و تفتیش در نتایج نهایی مشخص خواهد شد.

بر اساس تقویم این دور انتخابات، نتایج نهایی باید بتاریخ ۲۲ جولای اعلان شود و پس از آن در پنجم عید سعید فطر، نخستین هفتهء ماه اگست، مراسم تحلیف رئیس جمهور نو افغانستان برگزار خواهد شد.

  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG