لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: توسل به زور به معنای ختم کمک های ایالات متحدست


یک اعلامیه قصر سفید که دیروز سه شنبه به نشر رسید حاکیست که رئیس جمهور اوباما طی تماس های تلیفونی با دو کاندید دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صحبت نمود.

آقای اوباما در شام روز دوشنبه با عبدالله عبدالله و در شام روز سه شنبه اشرف غنی احمدزی صحبت کرد. هدف این مکالمات تلیفونی کوشش برای تشویق آرامش و تاکید بر انجام مباحثات سیاسی ذکر گردیده است.

در این دو مکالمه تلیفونی با دو کاندید، آقای اوباما روی بررسی تمام اتهامات معقول در قبال تقلب در پروسه انتخابات تاکید ورزید تا از یک پروسه بااعتبار انتخاباتی اطمینان بعمل آید.

آقای اوباما اضافه کرد که تمام احزاب باید از اقداماتی که میتواند سبب خدشه دار شدن اتحاد ملی افغان ها گردد، خودداری کنند و با هم متحدانه روی یک راه حل بکوشند که از خواست تمام مردم افغانستان نمایندگی میکند و در ایجاد حکومتی که بتواند افغانستان را منسجم نگهدارد کمک کند.

آقای اوباما تاکید ورزید که توجیه برای توسل به خشونت و یا روش های ماورای قانون در افغانستان برای حل بحران انتخابات وجود ندارد و در صورت توسل به اینگونه روش ها، کمک و امداد ایالات متحده به افغانستان ختم خواهد گردید.

آقای اوباما روی تداوم همکاری با کاندیدان تاکید ورزید و بیان داشت که آقای جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در طول روز های آینده به مشوره دهی به هر دو نامزد انتخابات ادامه خواهد داد.

این در حالیست که ویلیم هیگ، وزیر خارجه برتانیه نیز در واکنش به سمت تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، از تمام رهبران سیاسی افغانستان خواسته است تا با یکدیگر کار کنند.

آقای هیگ به آنها تجویز نمود تا از بحران عراق و تجربه ناخوشایند سیاسی آن کشور بیاموزند و روی انتقال مشروع و بر معیار قانون قدرت در افغانستان بکوشند. آقای هیگ، بحران در عراق را بدلیل عدم موجودیت یک حکومت همه پذیر خواند و بیان داشت که افغانها میتوانند از این تجربه بیاموزند.

اندرس فو رسموسن، منشی عمومی ناتو، در ملاقاتش با رئیس جمهور اوباما در واشنگتن نیز روی ختم موفقانه پروسه انتخابات در افغانستان تاکید ورزید و بیان داشت که اگر بن بست انتخاباتی به درازا بکشد و قبل از نشست ماه سپتمبر سران ناتو در اروپا خاتمه نیابد، ناتو در بخش طرح پلان های آینده در قبال کمک به آموزش نیرو های افغان بعد از ختم سال دو هزار و چهارده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

واکنش های بین المللی به اعلام نتایج انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:59 0:00

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG