لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامی ها ۲۴ درصد افزایش یافته


ملل متحد می گوید که تلفات غیر نظامی ها در نیمۀ اول سال جاری در افغانستان ۲۴ در صد افزایش یافته است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز با نشر گزارش تازۀ گفت که درگیری های زمینی و تبادله آتش در این سال بیشتر از ماین های کنار جاده سبب تلفات غیر نظامی ها شده است.

به اساس این گزارش، جنگ در افغانستان در سال جاری به صورت قابل ملاحظه تلفات ملکی را بالا برده و در شش ماه اول سال جاری میلادی حدود ۴۸۵۳ غیر نظامی کشته و زخمی شده اند.

جورجیت گنیون رئیس بخش حقوق بشر یوناما امروز در یک نشست خبری گفت "در این جمع ۱۵۶۴ مورد کشته شدن افراد ملکی به ثبت رسیده و ۳۲۸۹ مورد کسانی اند که در رویداد های مختلف زخمی برداشه اند."

تغییر تکتیک های جنگی

رئیس بخش حقوق بشر دفتر ملل متحد در کابل گفت که سال گذشته ماین های کارگزاری شده و مواد انفجاری عمده ترین عامل تلفات غیر نظامی ها بود، اما در شش ماه اول سال جاری جنگ زمینی بین گروه ها و تبادله آتش عامل اصلی تلفات ملکی به شمار می رود.

در این گزارش تلاش شد که تمام تکتیک های که منجر به تلفات غیر نظامی ها شده و جناح های که بیشتر باعث تلفات ملکی شده اند شناسایی گردد.

خانم گنیون میگوید یافته های آن شان میدهد که افزایش تلفات غیر نظامی ها در سال ۲۰۱۴ در نتیجه تغیر تکتیک ها که شامل بیشتر شدن جنگ زمینی و هدف قرار دادن محلات ملکی بوده رخ داده است.

او گفت تلفات زنان و اطفال نیز در این شش ماه الی ۳۴ درصد افزایش یافته است که به اساس یافته های این گزارش هدف قرار گرفتن محلات ملکی منجر به افایش این تلفات شده است .

به گفتۀ خانم گنیون "زخمی های اطفال ۲۴ در صد افزایش داشته که شمار آن ۱۰۷۱ تن را تشکیل مدهد و کشته شده های اطفال در این شش ماه به ۲۹۵ تن می رسد ۷۷۶ تن دیگر در این رویداد ها زخمی شده اند، در تلفات زنان نیز نسبت به سال گذتشه ۲۴ در صد افزایش به عمل آمده است که طی این مدت ۱۴۸ زن کشته شده و ۲۹۲ تن زخمی شده اند."

مسئول تلفات غیر نظامی ها

به اساس این گزارش ۷۴ در صد تلفات به عناصر مخالف حکومت نسبت داده شده ، ۹ در صد تلفات به نیروهای طرفدار دولت که بصورت مشخص ۸ در صد آن به نیرهای امنیتی افغان و یک درصد دیگر به نیروهای بین المللی نسبت داده شده است.

طالبان یافته های این گزارش را رد کرده، گفته است که نشر این گزارش شهرت ملل متحد را به حیث یک ارگان بین المللی خدشه دار می سازد. این گروه در حالی ارقام ملل متحد را رد می کنند که روز گذشته مسئولیت یک حملۀ انتحاری در بگرام را به عهده گرفتند که در نتیجۀ آن چهار سرباز خارجی، دو نظامی افغان و ۱۰ کودک کشته شد.

همچنان یک رقم دوازده در صدی تلفات ملکی به جنگ های زمینی ارتباط دارد که به طرف مشخصی نسبت داده نشده و همه طرف های درگیری در آن سهم دارند.

اما به اساس این گزارش در محدوده جنگ های زمینی ۵۲ درصد تلفات به مخالفین حکومت نسبت داده شده و ۱۴ در صد به قوت های جانب دولت، تشخیص ۳۲ در صد تلفات و نسبت دادن آن به جانب مشخصی مشکل گفته شده و اما ۴ در صد تلفات ملکی در نتیجه انفجار مواد انفجاریه باقی مانده از جنگ رخ داده است.

مسوولین نماینده گی سیاسی سازمان ملل در افغانستان میگویند به تلاش های زیاد نیاز است که از تلفات ملکی جلوگیری شود و از طرف های درگیر میخواهند که در باقی سال ۲۰۱۴ اقداماتی را برای کاهش تلفات ملکی روی دست گیرند و از پرتاب راکیت، هواهان ، بم های دستی در محلات ملکی و ماین های تعبیه شده که بیشترین قربانی را داشته جلوگری کنند.

XS
SM
MD
LG