لینک های دسترسی

Breaking News

ناکامی آتش بس پیشنهادی و ادامۀ حملات هوایی اسرائیل


جنگ اسرائیل و حماس
جنگ اسرائیل و حماس

حملات هوایی اسرائیل در اوایل امروز چهارشنبه حداقل سه نفر را در سرزمین فلسطین به قتل رساند. از زمان عملیات نظامی اسرائیل بر غزه حدود دو صد نفر کشته شده اند که به هدف پایان دادن به حملات راکتی حماس در هفته گذشته آغاز شد.

سخنگوی محمود عباس، رئیس ادارۀ خود مختار فلسطین گفت قرار بود آقایی عباس امروز برای دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به آنکشور سفر نماید و چگونگی تطبیق آتش بس پیشنهادی را مورد غور قرار دهد که به روز سه شنبه عملی نگردید.

جنبش فتح به رهبری آقای عباس با حماس در دولت وحدت فلسطینی ها در ماه گذشته پیوست، تا افرادی را دور هم آورد که به طور جداگانه باریکۀ غزه را کنترول و رهبری میکنند.

اردوی اسرائیل آتش بس را به مدت شش ساعت پس از موافقت با پیشنهاد آتش بس مصر مراعات نمود، اما پس از آن از سر گرفته شد که شورشیان در غزه حدود ٥٠ راکت به جانب اسرائیل شلیک کرد. اردو میگوید مجموعا ١٥٥ راکت از باریکه غزه به روز سه شنبه شلیک شده است.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، روز سه شنبه گفت خواهان حل منازعه سیاسی است اما اقدامات حماس "هیچ چاره ای جز گسترش و تشدید مبارزه " با آنها نداد.

سخنگوی قصر سفید در این مورد ابراز نگرانی کرده گفت، ایالات متحده معتقد است که " تعداد زیاد غیر نظامیان بی گناه" به دلیل خشونت در منطقه کشته شده اند. وی تاکید کرد که پرتاب راکت از سوی حماس و سایر گروه های درگیر باید متوقف شود.

حملات هوایی اسرائیل به سرعت پس از آن ادامه یافت که قرارداد آتش بس پیشنهادی مصر مورد تایید اسرائیل قرار گرفت اما حماس آنرا رد کرد. در حال حاضر اسراییل هشدار می دهد که هیچ چاره ای جز گسترش حملات خود علیه شورشیان حماس ندارد.

سخنگوی قصر سفید اوضاع را "غیر قابل تحمل " خوانده می گوید جهان به سوی حماس چشم دوخته است.

همه چشم ها در حال حاضر به سوی حماس و گروه های داخل سرزمین های فلسطینی است که راکت شلیک می کنند. سوال این است که آیا آنها قادر خواهند بود تا آتش بس را که توسط مصریان پیشنهاد شده ، رعایت نمایند یا خیر.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا که عمیقا درمذاکرات صلح شرق میانه دخیل بود که در ماه اپریل با شکست مواجه شد، تصمیم گرفت تا پس از طرح آتش بس از سوی مصر، به قاهره سفر نکند.

پیشنهادی روی میز بود، و ما معتقدیم که این مهم بود که به این پیشنهاد یک فرصت داده شود. و من هنوز هم فکر می کنم شاید دلیل و معقولیت بر جوانب سیاسی وشاخه نظامی پیروز گردد

با وجود آن نیتن سکس تحلیلگر سیاسی بروگینگ انستیگت میگوید: واشنگتن درگیر تر از آن است که به نظر می رسد "ایالات متحده در تلاش آن است تا بسیاری از مسائل را در پشت صحنه انجام دهد. اما دلیل اصلی که شما آنرا مشاهده نمیکنید آنست که با وجود تلاش های وزیر خارجه ، امریکا نمی تواند کاری بیشتر با حماس انجام دهد."

قصر سفید می گوید که در تلاش آنست تا نفوذ خود را با استفاده از روابط خود با مصر و دیگران در منطقه به حد اکثر برساند ، تا از نفوذ آنها با حماس که ایالات متحده آنرا یک گروه تروریستی مشخص کرده است ، استفاده نماید.

کنت کتزمن، تحلیلگر شرق میانه با موسسه مطالعات استراتژیک میگوید " من فکر می کنم توجه روی مسائلی تمرکز یافته که میتواند تفاوت ایجاد کند. ممکن آقای کری در اخیر هفته روی موضوع انتخابات افغانستان تفاوتی را ایجاد کرد. بنابراین من فکر می کنم که ایالات متحده در حال رفتن به سوی آن دسته از مسائل است که در آن دیپوماسی و قدرت نفوذ ایالات متحده بالاترین است و شاید بتواند نتیجه ی از آن حاصل شود."

قلت آب برای باشندگان منطقه به اثر بمباران مکرر و تخریب زیر بنا ها

ندا دومانی سخنگوی کمیته صلیب سرخ بین المللی در سویس میگوید: اکنون زیربنا های آبی رو به وخامت است و برای یک اعشاریه هفت ملیون جمعیتی که در آن زندگی میکنند خیلی دشوار خواهد بود با راکت باری و بمباری و با دامه جنگ وضعیت میتواند وخیم تر شود.

کمیته صلیب سرخ بین المللی هشدار داده است که پس از هشت روز بمباردمان اسرائیل در غزه به شدت زیر بناهای آب آسیب دیده و جمعیت باریکۀ غزه می تواند با بحران شدید آب مواجه شود.

مسئوولین تخنیکی کمیته جهانی صلیب سرخ که ارائه دهنده خدمات آب در غزه اند برای ترمیم فرستاده شدند اما به اثر بمباری چندین تن آنها کشته شدند. و اکنون خدمات آنها به دلایل امنیتی معطل شده است.

XS
SM
MD
LG