لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن یک جنرال امریکایی در یک قرارگاه نظامی کابل


یک جنرال دو ستارۀ امریکایی توسط یک مهاجم که لباس ارتش افغانستان را به تن داشت در قرارگاه نظامی قرعه کشته شد.

این جنرال بلند رتبه ترین افسر نظامی اردوی امریکاست که در طول ١٣ سال جنگ در افغانستان کشته شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده میگوید که جنرال امریکایی که در یک پایگاه نظامی کابل کشته شد، یک تورن جنرال اردوی امریکا میباشد.

یک مامور عالیرتبه امریکایی میگوید که نیم از زخمی ها، امریکایی ها میباشند.

در بین زخمی شدگان این حمله یک جنرال آلمانی نیز شامل می باشد.

جنرال محمد ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع در زمینه گفت " یک تروریست در لباس اردوی ملی بالای عساکر بین المللی و افغان حمله نموده است" او افزود که حمله کننده کشته شده است.

روزنامه های نیویارک تایمز و واشنگتن پوست نیز کشته شدن یک جنرال امریکایی را در این حمله گزارش داده اند.

رئیس جمهور حامد کرزی شلیک بر مربی‌های داخلی و خارجی اکادمی نظامی افغانستان را محکوم کرده، در بیانیۀ گفته است این حمله کار "افرادی است که نمی‌خواهند افغانستان صاحب نهاد های نیرومند" شود.

نیروهای بین المللی حافظ صلح خبر داد که پیگیری قضیه را راه انداخته اند و جزیات بیشتر را در مورد شناخت مجروح شدگان به حیث پالیسی آیساف فراهم نمی کند.

از جانب دیگر نیروهای المانی میگویند که ١٥ سرباز ناتو در این حمله زخمی شده اند که ممکن یک حمله داخلی از میان منسوبین اردو باشد. اردوی المان می افزاید که " در میان زخمی ها یک برید جنرال المانی نیز شامل است که به گفته قوای المانی تحت معالجه قرار دارد و وضعیت صحی اش قابل نگرانی نیست."

یان کوبیش، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان حمله بر قوای بین المللی را تقبیح نمود. وی گفت "نیروهای بین المللی نقش مهمی را در تامین امنیت افغانستان ایفا میکنند. حمله به این خدمت گزاران یک تراژِیدی است."

اسوشیتید پرس میگوید واقعۀ قرغه یکی از حملات به اصطلاح " داخلی بین اردو" بوده که در آن "سربازان افغان بالای همکاران ناتو خود فیر میکنند". اژانس می افزاید که در سال ٢٠١٣ اینگونه حملات تا حدی زیادی کاهش یافته بود که در ده واقعۀ جداگانه شانزده تن کشته شده بود. در سال ٢٠١٢ تعداد اینگونه تلفات در ٣٨ واقعۀ جداگانه ٥٣ سرباز قوای اییتلافی بود.

در یک رویداد جداگانۀ امنیتی، یک محافظ والی پکتیا روز سه شنبه بر قوای خارجی در مقر ولایت شلیک کرد.

سخنگوی والی پکتیا به اسوسیتد پرس گفت که محافظ امنیتی در جریان درگیری کشته شده است و تحقیقات نیز در زمینه آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG