لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش یک میلیارد دالر در تعهد ناتو برای قوای امنیتی افغان


بسم الله خان محمدی، وزیر دفاع افغانستان
بسم الله خان محمدی، وزیر دفاع افغانستان

وزیر دفاع افغانستان می گوید که در نشست سازمان پیمان اتلانتیک شمالی تعهد شد که سالانه ۵.۱ میلیارد دالر برای تمویل مالی قوای امنیتی افغانستان فراهم می گردد.

بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان می گوید که تعهد این رقم بیش از توقع حکومت افغانستان می باشد و نیازمندی های قوای امنیتی افغانستان را بسنده است.

ایالات متحده تعهد کرده که سالانه ۴.۱ میلیارد دالر را برای تمویل مالی قوای افغان فراهم می کند در حالیکه تعهد اعضای دیگر ناتو به ۶۰۰ میلیون دالر می رسد. از سوی هم حکومت افغانستان در پاسخ به تقاضای سران ناتو تعهد سپرده که ۵۰۰ میلیون دالر را هر سال برای مصارف قوای امنیتی آن کشور فراهم می کند.

آقای محمدی گفت که باراک اوباما٬ رییس جمهور ایالات متحده این تعهد را امروز در نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا تصریح کرد.

اندریس فو رسمسن، باراک اوباما، دیوید کمرون و رهبران دیگر ناتو
اندریس فو رسمسن، باراک اوباما، دیوید کمرون و رهبران دیگر ناتو

اما اندریس فو رسمسن٬ منشی عمومی ناتو گفت که تعهدات کنونی فقط تا سال ۲۰۱۷ میلادی می باشد و فراهم آوری پول مشروط به حسابدهی از جانب افغانستان است.

به گفته منشی عمومی ناتو با به پایان آمدن ماموریت آیساف در پایان سال جاری میلادی در افغانستان٬ این پیمان روابط تازه خود را با آن کشور تعیین و مشخص خواهد ساخت.

در قطعنامه نهایی اشتراک کنندگان نشست امروز آمده است که با پایان رسیدن ماموریت آیساف در افغانستان٬ ناتو ماموریت جدید را در سه بخش در صورت توافق حکومت افغانستان آغاز می کند. این طرح شامل ماموریت مسما به حمایت قاطع می باشد که در بر گیرنده عملیات نظامی نیست. در ضمن٬ پیمان ناتو در میان مدت قوای امنیتی افغانستان را از لحاظ مالی و تخنیکی به اساس توافق صورت گرفته در نشست شیکاگو کمک خواهد کرد و در دراز مدت ناتو از لحاظ سیاسی و نظامی همکار و شریک افغانستان خواهد ماند.

منشی عمومی ناتو بر جامعه جهانی نیز پافشاری کرد تا افغانستان را در آوردن و نگهداشت ثبات همکاریی کنند. او این بیانات را در حالی ابراز داشت که روند انتخابات افغانستان به درازا کشیده شده و زمان طرح ریزی نگهداشت و یا خروج قوای خارجی از افغانستان تنگ تر شده است.

بسم الله محمدی ارسال پیام مشترک دو ستاد انتخاباتی را به سران کشور های ناتو قدم نیک عنوان کرد و گفت که سرمنشی ناتو آن پیام را در جریان نشست ویژه روی افغانستان به اشتراک کنندگان خواند. در این پیام دو نامزد تعهد کرده اند که در صورت پیروزی قرارداد امنیتی را با ایالات متحده و ناتو امضا خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG