لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: افغانستان به حکومت جدید نیاز دارد


President Karzai Masood death anniversary
President Karzai Masood death anniversary

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در محفل یابود و گرامیداشت از سیزدهمین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود که در خیمه لویه جرگه دایر شده بود، گفت که کشور به حکومت جدید نیاز دارد و این نیاز ، نیاز فوری است.

آقای کرزی گفت " افغانستان ضرورت بسیار مبرم و عاجل به ایجاد حکومت نو دارد ، حکومت ما، وقت اش پوره شده حکومت جدید میخواهیم ".

آقای کرزی، اشاره به عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، نامزدان ریاست جمهوری که در محفل حضور داشتند گفت " حکومت جدید را برای ما، داکتر عبدالله عبدالله و داکتر صاحب اشرف غنی آورده میتواند، اتحاد و اتفاق اینها، رسیدن اینها به نتیجه همین امروز اگر شود، بسیار به خیر ما است ... همین امروز شود به خیر ماست، صدا کنید که برسند به نتیجه ... بلند صدا کنید که زود به نتیجه برسند ".

رییس جمهورکرزی، از شناخت خود با احمدشاه مسعود، سخن گفته اضافه کرد که بحیث شخصیت وطن دوست و جان نثار زنده است.

درین محفل، عبدالرب رسول سیاف، یک تن از رهبران جهادی که با احمد شاه مسعود شناخت نزدیک داشت، سخنرانی کرد و در اظهارات شان گفت که مسعود را بخاطر مسلمان بودن، به جرم مجاهد بودن و به جرم آزاد بودن و آزاد منش بودن به شهادت رسانیده اند و به جرم کلانی به شهادت رسانیده اند که سر خود را به دشمن خم نکرد.

آقای سیاف، درین همایش بزرگ تجلیل از هفته شهدا، در مورد کسانی که با تروریستان و مخالفان مسلح نظام چون طالبان همدردی دارند و در مساجد برای موفقیت شان دعا میکنند و یا از طریق مختلف چون پناه دادن در منازل شان همکاری مینمایند گفت که این افراد از دایره اسلام بیرون اند. آقای سیاف، با تاکید گفت که آنها به حکم قرآن این کلام خدا و احادیث نبوی از دایره اسلام خارج اند، باید متوجه باشند.

آقای سیاف، بر ضرورت مبارزه جدی، با لانه های جاسوسی تاکید نموده گفت" همیشه ګفته ام، باز تکرار میکنم، در این ملک همانطور که مبارزه برضد تروریستان شروع شده، مبارزه برضد لانه های جاسوسی هم باید شروع شود ".

آقای سیاف، به ادامه سخنان اش، که از سوی مجلس با نعره تکبیر بدرقه میشد گفت " اسناد و مدارک کافی وجود دارد که از بیرون پول می آید در ین جا توزیع میشود و مردم میرود بیرون و معاشات یک تعداد اجیران و خود فروخته ها و مزدوران را می آورد و اینجا در خانه شان، توزیع میکند بنا برهمین دلیل نیاز است یک مبارزه قوی جاسوس زدایی هم شروع شود ".

درین محفل، از حضرت صبغت الله مجددی، یک تن از رهبران جهادی و رییس جمهور اسبق افغانستان هم دعوت شد تا در مورد هفته شهید و مقام شهدا، بخصوص در مورد شخصیت احمد شاه مسعود سخنرانی نماید، مگر به دلیل احتجاج و اعتراض حاضرین نظم محفل مختل شد و آقای مجددی، نتوانست به سخنرانی اش ادامه بدهد.

در این میان عبدالله عبدالله، کاندید ریاست جمهوری عقب میکروفون آمده از حاضرین خواست که نظم مجلس را مراعات نمایند و رهبران جهادی را بگذارند در مورد جهاد و مصالح مملکت سخنان خود را بگویند.

آقای عبدالله با تاکید ګفت "که من، روز گذشته هم از پیش شما خواهش کرده بودم که این روز روز شهید است و افتخار شهید به همه ملت افغانستان تعلق دارد، شما روز شهید را با مسایل سیاسی مخلوط نکنید ".

به قول آقای عبدالله، مسایل سیاسی زود گذر اند، انشا الله یک راه حل برای مسایل سیاسی پیدا خواهد شد، هفته شهدا هر سال تجلیل میگردد و بزرگان و شخصیت های جهادی اینجا حضور دارند باید احترام شوند، این بی احترامی خدا نخواسته کم بینی به مقام شهدا تلقی نشود.

تقاضا و خواهش آقای عبدالله، جای نگرفت محفل با بی نظمی مواجه شد و با دعاییه محمد اکبری یک تن از رهبران دیگر سابق جهادی خاتمه یافت.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG