لینک های دسترسی

Breaking News

موافقت نامه امنیتی با امریکا چی وقت امضا می شود؟


با امضای موافقت نامه امنیتی قوای امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حضور میداشته باشند
با امضای موافقت نامه امنیتی قوای امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حضور میداشته باشند

امضای موافقت نامه امنیتی یکی از مسایل مورد علاقه برای ایالات متحده امریکا است. با آنکه رئیس جمهور حامد کرزی امضای توافق نامه را رد کرد، اما کاندیدان ریاست جمهوری آماده گی شانر برای امضای این موافقت نامه امنیتی ابراز نموده بودند.

با تشکیل حکومت وحدت ملی و انتخاب رئیس جمهور جدید، زمان مشخص امضای موافقت نامه امنیتی با امریکا مورد بحث قرار دارد.

جاش ایرنیست، سخنگوی قصر سفید نیز گفته است که ایالات متحده از تشکیل حکومت وحدت ملی استقبال نموده و انتظار دارند که در هفته اول کاری ریاست جمهوری اشرف غنی احمد زی، موافقت نامه امنیتی میان دو کشور به امضا برسد.

اندریس راسموسن، رهبر ناتو نیز در صحبت با رادیو آزادی گفته است که کاندیدان در پیام ویژه در اوایل این ماه وعده نموده اند که این موافقت نامه را در روز های اول کاری حکومت جدید به امضا میرسانند. قوای ناتو با امضای این موافقت نامه میتواند بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بماند تا در تعلیمات نظامی سربازان افغان همکاری نمایند.

در بین مقامات دولت افغانستان، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کرزی در کنفرانس بین المللی گفتگو های امنیتی در هرات شرکت نموده و طی سخنرانی اش از امضای موافقت نامه امنیتی با ایالات متحده امریکا اظهار نظر نمود.

موافقت نامه امنیتی روز بعد از تحلیف به امضا میرسد
موافقت نامه امنیتی روز بعد از تحلیف به امضا میرسد

آقای سپنتا گفت «من عمیقا طرفدار امضای قرارداد همکاری های امنیتی با ایالات متحده امریکا و حضور قانونی نیروهای ناتو در کشور ما برای اموزش و تجهیز سربازان افغان هستم و خوشحال هستم که این امر توسط حکومت اینده ما در روز سه شنبه صورت خواهد گرفت.»

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و دیپلومات ارشد امریکایی میگوید، با آمدن رئیس جمهور جدید، روابط تیره ایالات متحده وافغانستان بهتر خواهد شد.

موافقت نامه امنیتی در هفته اول کاری رئیس جمهور جدید به امضا میرسد
موافقت نامه امنیتی در هفته اول کاری رئیس جمهور جدید به امضا میرسد

آقای خلیلزاد در مورد اینکه چی وقت موافقت نامه امنیتی به امضا میرسد گفت: امیدوار است که در هفته بعدی کاری رئیس جمهور جدید این موافقت نامه که به نفع هردو کشور است، به امضا برسد.

بر اساس متن تهیه شدۀ موافقتنامۀ دوجانبۀ امنیتی افغانستان و ایالات متحده، امریکا در پی دستیابی تأسیسات دایمی نظامی در افغانستان نبوده و نه خواهان آنگونه حضور نظامی ایست که تهدیدی برای همسایگان باشد.

قرار است مشاورین نظامی قوای امریکا، برتعلیمات و همکاری با سربازان افغان، بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند.

XS
SM
MD
LG