لینک های دسترسی

Breaking News

استفاده از پایگاه نظامی ترکیه درمبارزه با گروه دولت اسلامی


گروه دولت اسلامی به حملات بیشتر به شهر کوبانی در سرحد ترکیه پرداختند
گروه دولت اسلامی به حملات بیشتر به شهر کوبانی در سرحد ترکیه پرداختند

با وجود جریان دو هفته حملات هوایی توسط نیرو های ائتلاف به رهبری ایالات متحده در هدف قرار دادن شورشیان گروه دولت اسلامی ، امروز دوشنبه نیز نبرد ها برای تحت کنترول در آوردن شهر کوبانی ادامه داشت.

این شهر مرزی کردنشین سوریه نقطۀ تمرکز گروه دولت اسلامی گشته است. گروه دولت اسلامی از تابستان امسال بدینسو نبرد ها و خشونت های گسترده ای را در سراسر شمال سوریه و غرب و شمال عراق به نمایش گذاشته است.

خانم سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما در صحبت با شبکه ان بی سی ابراز نموده که تقاضای امریکا از ترکیه فرستادن نیرو های عملیات زمینی آن به سوریه نیست. او اضافه کرد که علاقه ایالات متحده روی موارد ذیل است : اول در چند روز گذشته ترک ها تعهد کردند که در گام نخست ایالات متحده و شرکای آن را اجازۀ استفاده از پایگاه های ترکیه و حریم آن میدهد. دوم آموزش دهی نیروهای مخالف دولت سوریه در حد متوسط که یک تعهد جدید است. ترکیه اکنون با چنین سهمگیری مهم، هم صف عربستان سعودی شد.

مقامات دفاعی امریکا گفته اند که ترکیه موافقت کرده است اجازه دهد، نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا با استفاده از پایگاه های این کشور برای راه اندازی عملیات علیه شورشیان گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق بپردازند.

مقامات روز یکشنبه گفت که آنها انتظار دارند توافق شامل استقاده از پایگاه هوایی اینچرلیک باشد که در حدود یکصد کیلومتری مرز ترکیه با شمال غرب سوریه قرار دارد.

چک هیگل وزیر دفاع امریکا گفت، دسترسی به پایگاه هوایی انچرلیک ترکیه از جمله همکاری هایی بود که ایالات متحده از ترکیه تقاضا کرده بود. یک تیم وزارت دفاع امریکا درین هفته به ترکیه خواهد رفت تا پلان استفاده ازین پایگاه را نهایی سازد.

لکن فرماندهان نظامی امریکا اشاره مینمایند که پیشرفت های گروه اسلامی به سوی بغداد و اربیل متوقف شده است حتی با وجود آنکه شورشیان با حیله گری تازه خود را در مواضع مختلف در هنگام حملات هوایی نیروهای ائتلاف پنهان خواهند کرد.

آنها گفته اندکه دشمن با شرایط سازگاری میکند، و هدف قرار دادن آن مشکلتر خواهد بود. آنها می دانند که چگونه مانور کنند و در میان جمعیت و مردم خود را پنهان سازند..

چک هیگل وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا در جریان سفرش به چیلی اوضاع را خطر ناک خوانده گفت وضعیت را به خوبی تشخیص میدهد و انقطاع در مبارزات هوایی ائتلاف صورت نخواهد گرفت و ادامه خواهد داشت اما اضافه کرد:

تلاش برای کاهش و در نهایت تخریب گروه دولت اسلامی یک تلاش دراز مدت است. این مشکل و پیچیده است. عوامل بسیاری نیاز دارد مثل ائتلاف شرکا، یک عراق با ثبات با حکومت متحد و قوی، نیروهای مخالف قوی علیه رژیم سوریه و مذاکره در مورد برای یک مدت مدید. سریع نخواهد بود و ساده نیست.

در همین حال جان کری وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا طی سفرش به قاهره از نبرد دوامداردر برابر گروه دولت اسلامی سخن گفت که ایالات متحدۀ امریکا به تضعیف و در نهایت شکست دادن گروه داعش متعهد است، و گفت با مسرت میگوید که بیش از ۶۰ شریک بین المللی نیز اکنون متعهد اند که به طرق مختلف، در راستای این سعی و کوشش امریکا را همراهی کنند.

ارزیابی وخیم تر از سناتور جمهوری خواه جان مک کین بود که به روزیکشنبه گفت ، که گروه دولت اسلامی برنده است.

جنرال دمپسی رئیس عمومی قوای مسلح امریکا ابرازداشت که او هنوز هم نیازی به نیروهای رزمی ایالات متحده در عراق نمی بیند، اما می تواند مزایای نیروهای امریکایی در همراهی با نیروهای عراق را در آینده برای ماموریت های در سطح بلند ، از جمله دوباره بدست آوردن شهر تحت کنترول گروه دولت اسلامی درموصل پیش بینی میکند

موافقه ترکیه روی استفاده از پایگاه نظامی ان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:34 0:00

XS
SM
MD
LG