لینک های دسترسی

Breaking News

چین از روند صلح افغانستان حمایت میکند


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درچهارومین نشست کنفرانس قلب آسیا - پروسه استانبول در بیجنگ از طالبان به عنوان مخالفان سیاسی یاد نموده از آنان خواست تا در مذاکرات بین الافغانی شرکت کنند.

اما اینجا در کابل که مخالفین سیاسی خواندن طالبان حساسیت برانگیز است, با توجه به مشکلات میان کشورهای منطقه، امیدواری چندانی به این نشست پروسه استانبول و وزرای کشورهای قلب آسیا، وجود ندارد.

بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان محمد اشرف غنی , رئیس جمهور افغانستان طی سخنرانی اش در چهارومین نشست کنفرانس قلب آسیا از طالبان به عنوان مخالفان سیاسی یاد نموده گفت که صلح از اولویت عمده حکومت افغانستان است و ازمخالفان سیاسی بخصوص طلبان دعوت میکنند که درگفتگوی بین الافغانی اشتراک نمایند.

رئیس جمهور افغانستان هم چنان از دوستان بین المللی خویش خواست تا از روند صلح به رهبری و ملکیت افغانستان، حمایت و پشتیبانی بکنند .

لی کیک یانگ, صدراعظم چین گفت که کشورش از روند صلح افغانستان حمایت می کند و آماده است که یک نقش سازنده را در این راستا ایفا نماید.

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین نیز طالبان را به استفاده از این فرصت ترغیب کرد.

او گفت:" ما از تمام جناح ها در افغانستان به شمول طالبان، تقاضا می کنیم تا با استفاده از این فرصت تصمیم اتخاذ کرده، تمامی جبهات جنگ را رها کرده و به آینده تمرکز کنند تا به زودی ممکن، یک توافق سیاسی حاصل گردد. همۀ جناح ها باید به صورت مشترک در مورد انکشاف صلح آمیز مردم افغانستان مذاکره کنند."

این نخستین بار نیست که رهبر افغانستان از طالبان خواستار پیوستن آنان با روند صلح در افغانستان میشود. حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در پروسه استانبول سال ۲۰۱۱ از طالبان خواست تا خشونت را کنار گذاشته، روابط شان را با القاعده ترک کرده و تحت قانون اساسی افغانستان به زندگی صلح آمیز بپوندند. اما با وجود تلاش های حکومت افغانستان و جامعۀ بین المللی، روند صلح هنوز هم در آن کشور نتایج قابل ملاحظۀ در قبال نداشته است.

دست آورد پروسه استانبول

با وجود آنکه خوشبنی ها در مورد پروسۀ استانبول و دست آورد های آن به افغانستان همواره وجود داشته است، کارشناسان در کابل و به ویژه برخی از تحلیگران مسایل سیاسی و امور منطقوی با توجه به مشکلات که در میان کشورهای منطقه وجود دارد و با درنظرداشت نتایج نشست های حدود چهارسال گذشته پروسه استانبول، چندان خوش بینی زیادی از خود نشان نمیدهند.

عبدالغفور لیوال، رئیس مرکز تحقیقات منطقوی که در چند سال گذشته روند استانبول از نزدیک دنبال کرده است، در این مورد دیدگاه مثبت ندارد.

آقای لیوال گفت:" در داخل افغانستان کدام خوش بینی در میان مردم وجود ندارد و برای من این کنفرانس کنفرانسی معلوم نمیشود که کدام راه حل معقول و عملی را پیشنهاد بکند و نتایج عملی مثبت از آن متصور باشد . نتایج چند نشست قبلی نتوا نسته است که در وضعیت کدام تغییری مثبت بیاورد."

قرار است پنجمین نشست پروسه استانبول سال آینده میلادی در پاکستان برگزار گردد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
  • 16x9 Image

    Hashim Habibzada

     هاشم حبیب زاده از سال ۲۰۰۰میلادی به این سو با رسانه های مختلف منحیث گوینده، گزارشگر، نویسنده و ویراستار ایفای وظیفه کرده و اکنون در بخش دری صدای امریکا مصروف کار است.

XS
SM
MD
LG