لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ایران روی مذاکرات ذروی و راه حل دیپلوماتیک


مذاکرات وزرای خارجه امریکا و ایران
مذاکرات وزرای خارجه امریکا و ایران

ایران با ابراز خوشبینی راجع به ضرب الاجل بیست و چهارم ماه نوامبر میگوید که هیچ جاگزین دیگری را برای حل و فصل دیپلوماتیک معضلۀ برنامۀ هستوی اش با شش قدرت جهانی نمی بیند.

کری به متحدان آمریکا در منطقه اطمینان داد که ایالات متحده هرگز اجازه ساخت سلاح هسته یی را نخواهد داد. اظهارات کری کمی بعد از آن منتشر شد که رهبر روحانی ایران گفت تعهد بین ایران و ایالات متحده در ماه گذشته وارد مرحله جدید شده وو برای اولین بار سیاستمداران هر دو کشور به توافق رسیده اند، برای حل و فصل و تبادل نظر و تصمیم گیری در رابطه با موضوع هسته ای داخل مذاکرات شوند.

روحانی همچنین گفت که انرژی هسته ی ایران به شدت برای مقاصد صلح آمیز بوده است.کری اضافه کرد ه گفت که میخواهد به طور کامل واضح سازد که مذاکرات هسته یی ایران کاملا جداست و هیچ موضوع دیگری با ان رابطه ندارد و هرکدام مسایل جداگانه اند وی گفت او مطمئن است و از گفتار و عملکرد رئیس جمهور اوباما درقبال این موضوع اگاه است.

ایالات متحده هم اکنون پیشنهاد مطرح شده توسط مقامات رسمی ایران را درمورد اشتراک آن کشور در مبارزه با گروه دولت اسلامی در بدل انعطاف پذیری در برنامه ذروی آن ، رد کرده است . کری از ایراد تبصره ای در مورد گزارش های که گویا رئیس جمهور اوباما نامه ای به علی خامنه ی ،رهبر مذهبی ایران در مورد مبارزه با گروه دولت اسلامی فرستاده است، اجتناب ورزید.

مجلس سنای جدید ایالات متحده ، که در آن جمهوری خواهان مخالف اکثریت مجلس را درانتخابات میان دوره یی حاصل کردند به احتمال زیاد با هرگونه معامله اقای اوباما با ایران به دیده شک و تردید خواهد نگریست.

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته گفت :" هیچ نوع رابطۀ میان مذاکرات روی برنامه هسته یی ایران و مسایل دیگر شرق میانه وجود ندارد."

کری اضافه کرد : "تا جای که من میدانم هیچ کس این را تایید و یا تکذیب نکرده است که نامه ای است و یا نامه ای در کار بوده و من در مورد این که یک رئیس جمهور ایالات متحده و یا رهبر کشور دیگری ممکن تماس برقرار کنند یا کنند، هیچ تبصره ای نمی کنم. من به شما میگویم که هیچ گفت و گو ، موافقه، ومراوده ای باعث ایجاد کدام نوع معامله یا توافقنامه نشده است. "

عباس عراقچی ، معین وزارت خارجۀ ایران به خبرگزاری ایرنا گفته است که هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، همه افکار آنها روی رسیدن به توافق متمرکز است وهیچ کس نمی خواهد به آنچه که پیش روی توافقنامه ژنیو قرار داشت باز گردد زیرا این میتواند موضوع را با مخاطره مواجه سازد. عراقچی افزوده است که به نظر او، هردو طرف مذاکرات درین مسئله جدی اند.

جان کری وزیر خارجه امریکا به روز چهارشنبه گفت که اگر فرصت ضرب الاجل بیست وچهارم ماه نوامبر برای مذاکرات از دست برود این مذاکرات مشکل تر خواهد شد. رئیس جمهوری امریکا و آقای کری خواهان جلوگیری از این تصور آنها به عنوان بخشی از معامله هسته ای می باشند.

درمورد روابط میان چین و جاپان کری گفت که از کاهش تنش هامیان دو طرف ابراز خوشبینی میکند و علاوه نمود: "ما معتقدیم که هر گام که برای بهبود روابط و کاهش تنش ها میان دوکشور برداشته شود مفید است و آن نه فقط برای این دو کشور بلکه برای منطقه بهتر است.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نشست و دیدار ها را درعمان برای رسیدن به یک توافق هسته ای دو هفته قبل از موعد تعین شدۀ آن امروزآغاز کردند. کترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درمذاکرات امروز یکشنبه اشتراک داشت. کری و ظریف قبل از شروع مذاکرات در مسقط پایتخت عمان، نظریات خود را ابراز نداشتند.


کری روز قبل و حین ترک بیجینیگ گفت برای رسیدن به توافق با ایران بر سر موضع ذروی آن ، خلا های واقعی درین مذاکره وجود دارد . اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان یا گروه پنج جمع یک از ایران می خواهد که توانایی های خود در غنی سازی یوراینم را که میتواند به ساختار بم ذروی بیانجامد ، محدود سازد و در صورت برعکس آن با تحریم های سازمان ملل متحد مواجه خواهد شد.


ایران همواره تمایل خود به ساخت سلاح هسته ی را رد کرده است.

وزرای خارجه ایالات متحده و ایران در عمان ملاقات کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00

XS
SM
MD
LG