لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش اعضای ولسی جرگه به برکناری وزرای سرپرست


ولسی جرگه باید به نامزد وزرای رای اعتماد بدهد
ولسی جرگه باید به نامزد وزرای رای اعتماد بدهد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی خطابه یی از معرفی تدریجی اعضای کابینه در طول دو الی چهار هفته اینده به پارلمان خبر داد و اضافه کرد که مخالفت ها نه بلکه بررسی گزینه های این مقام ها و اطمینان از انکه افراد واجد الاشرایط اند، باعث تعویق اعلام کابینه شده است.

در عین زمان، یک اعلامیه ارگ ریاست جمهوری حاکی از ان است که اکنون و تا زمان اعلام اعضای کابینه، وزارت ها توسط معین ها اداره خواهند شد و انها نقش سرپرست را از وزرای که در حال حاضر در عین نقش این ادارات را سرپرستی میکنند عهده دار میگردند.

این نظریات، واکنش های مختلفی را در شورای ملی یا پارلمان افغانستان برانگیخته است. برخی از اعضای ولسی جرگه بر این باورند که این تعویق و ادامه اداره وزارتخانه ها توسط سرپرستان باید سریعا خاتمه یابد.

عرفان الله عرفانی، نایب منشی ولسی جرگه در حالیکه در بخش اهمیت دادن رای اعتماد به اعضای کابینه تازه تاکید میکند و اینکه نباید موضوعات لسانی، نژادی و پولی در دادن رای اعضای پارلمان به این نامزدان مطرح میگردد

عرفانی اضافه میکند که حکومت نمی تواند این وزارت ها را که در حال حاضر وزرای ان منحیث سرپرست انرا اداره میکنند، از یک سرپرست به سرپرست دیگری انتقال بدهد. عرفانی این امر را مغایر با قانون سرپرستی خوانده و بیان میدارد که بعد از دو ماه، وزرا باید سریعا برای کسب رای اعتماد به پارلمان معرفی گردند.

سیمین بارکزی، عضو دیگر ولسی جرگه از نوعیت این کابینه که طبق اظهارات رئیس جمهور، با چهره های تازه و مجرب و دارای چهار وزیر زن است استقبال کرد و طی مصاحبه یی به تلویزیون اشنا اضافه نمود که پارلمان نیز به دنبال عین شاخص ها در این کاندیدان برای دادن رای اعتماد است که ان داشتن تجربه و تحصیل مرتبط به مقام ها و تحت شرایط و ضوابط شایسته سالاری بوده و دیگر تعلقات و موضوعات در انتخاب انها مد نظر گرفته نشود.

خانم بارکزی اضافه میکند که پارلمان افغانستان روی اینده خوش بین است و روابط خوبی را با حکومت دارد و این اداره منتظر است تا فهرست اسمای اعضای کابینه و دادن رای اعتماد به انها را به زودی اغاز کند.این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با هیات عالی رتبه تا ختم این هفته در خارج از افغانستان بسر برده و در کنفرانس های براسل و لندن شرکت میکنند.

واکنش اعضای ولسی جرگه به تصمیم اعلام کابینه در دو الی چهار هفته اینده
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00

XS
SM
MD
LG