لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ ملا رووف بستن زندان گوانتانامو را دشوارتر ساخت


هم اکنون ۱۲۲ زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو نگهداری می شود
هم اکنون ۱۲۲ زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو نگهداری می شود

کشته شدن عبدالرووف خادم، یکی از عمال ارشد گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان، گمانه زنی ها در مورد برگشت جنگجویان رهاشده از زندان گوانتانامو به صفوف تندروان را قوت بخشیده و به نظر می رسد که تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده را برای بستن کامل این زندان با چالش جدی مواجه سازد.

حکومت ایالات متحده می گوید که نگهداری زندان نظامی گوانتانامو در کیوبا پرهزینه بوده، روابط امریکا را با متحدان کلیدی آن آسیب رسانده و برای تندروان ابزار تبلیغاتی را فراهم می کند تا از آن طریق به جلب و جذب جنگجویان بپردازند.

آقای اوباما حتا در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود وعده سپرده بود که زندان گوانتانامو را خواهد بست، اما اعضای کانگرس ایالات متحده سد این اقدام شده می گویند که زندانیان رها شده از بازداشتگاه گوانتانامو دوباره به جنگ برخواهند گشت. آنان همچنان استدلال می کنند که از کشور هایی که زندانیان در آنجا رها می شود نمی توان انتظار داشت که مانع پیوستن دوبارۀ آنان به جنگ شوند.

بر علاوۀ رووف، یکی از پنج زندانیی که در بدل رهاییبو برگدال، سرباز امریکایی از زندان گوانتانامو آزاد شده بودند، گمان می رود که تماس های خود را با شبکۀ حقانی دوباره برقرار کرده است. مقام های قطر وعده کرده بودند که از این پنج مقام پیشین طالبان نظارت کرده و برای یک سال مانع سفر آنان به بیرون از قطر خواهند شد. در حالیکه این مهلت یک سال در ۳۱ می به پایان می رسد، قانونگذاران امریکایی نگران اند که سرنوشت این زندانیان به کجا خواهد انجامید.

نظارت جدی

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته است که پنج زندانی یاد شده هنوز هم در قطر استند و به گفتۀ وی نظارت بر فعالیت های آنان بیشتر شده است. خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجۀ قطر نیز هفتۀ گذشته در واشنگتن گفت که این پنج زندانی پیشین گوانتانامو از نزدیک و به شدت زیر نظارت استند. اما این اطمیناندهی، به ویژه پس از نشر خبر کشته شدن ملا عبدالرووف خادم، برای قانونگذاران جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده قناعت بخش نیست.

سناتور کیلی ایوت به شدت مخالف بستن زندان گوانتانامو است
سناتور کیلی ایوت به شدت مخالف بستن زندان گوانتانامو است

کیلی ایوت، سناتور جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده با اشاره به فعالیت عبدالرووف به صفت مسوول جلب و جذب گروه دولت اسلامی در افغانستان می گوید که این رویداد خطر رهایی زندانیان گوانتانامو را بدون تضمین های کافی از عدم برگشت آنان به دهشت افگنی برجسته می سازد. او از رهایی بیشتر زندانیان گوانتانامو ابراز نگرانی کرده می گوید که سربازان امریکایی یا متحدان واشنگتن بار دیگر با آنان مقابل خواهند شد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز گفت که مرگ رووف در حملات طیاره های امریکایی نشان می دهد که زندانیان با پذیرفتن خطرات دوباره به جنگ برمی گردند.

پیچیدگی دیگر، اوضاع بغرنج امنیتی در یمن است. برخی زندانیان رها شده از گوانتانامو به یمن انتقال داده شدند، اما حکومت پیشین یمن که متحد امریکا بود چند هفته پیش از سوی مخالفان شیعۀ وفادار به ایران سرنگون شد. به این مفهوم که زندانیان کم از کم در کوتاه مدت به آن کشور منتقل نخواهند شد. ایالات متحده روز سه شنبه سفارت خود را در یمن مسدود کرد.

سد کانگرس

شماری از قانونگذاران جمهوریخواه در کانگرس ایالات متحده لایحۀ را پیشنهاد کرده اند که گفته می شود رئیس جمهور اوباما را در دوسال آیندۀ ریاست جمهوری اش از انتقال اکثر زندانیان گوانتانامو به کشور های دیگر باز می دارد.

براین مککوئن، معین وزارت دفاع ایالات متحده هفتۀ گذشته در کانگرس گفت که شماری از رهبران نظامی امریکا خواستار انسداد زندان گوانتانامو استند. او از روش ها برای بررسی دوسیه های زندانیان پیش از اعزام به کشور های متبوع شان یا کشور سوم، دفاع کرده گفت که هیئتی متشکل از وزارت های دفاع، خارجه، امنیت داخلی، استخبارات، وزارت عدلیه و ستردرستیز عمومی قوای مسلح امریکا دوسیه های زندانیان را پیش از انتقال آنان جداً بررسی می کنند.

زمانیکه آقای اوباما تصدی ریاست جمهوری امریکا را گرفت، ۲۴۲ زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو نگهداری می شد. اکنون در این بازداشتگاه ۱۲۲ زندانی نگهداری می شود که از آن جمله ۴۴ زندانی واجد شرایط انتقال به کشور های دیگر است. بازداشتگاه گوانتانامو زمانی ۸۰۰ زندانی را در خود جاداده بود.

عبدالرووف خادم در سال ۲۰۰۷ از زندان گوانتانامو به افغانستان منتقل شد و پس از سپری کردن دو سال در زندان بگرام در سال ۲۰۰۹ آزاد شد و اندکی بعد دوباره به صفوف طالبان پیوست. به گفتۀ مقام های افغان، رووف در این اواخر از صفوف طالبان خود را جدا کرده و پرچم گروه تندرو دولت اسلامی را در روستاهای هلمند برافراشته بود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG