لینک های دسترسی

Breaking News

نسیمه از افغانستان تا عضویت در پارلمان فنلند


نسیمه رزمیار میخواهد ازطریق پارلمان فنلند برای قدرتمند سازی زنان افغان کارکند
نسیمه رزمیار میخواهد ازطریق پارلمان فنلند برای قدرتمند سازی زنان افغان کارکند

نسیمه رزمیار، دختر داود رزمیار، دیپلومات سابق افغانستان در انتخابات اخیر در فنلند خود را کاندید پست عضو پارلمان از حزب سوسیال دموکرات نمود و با بدست آوردن رای کافی بحیث عضو پارلمان فنلند انتخاب شد.

نسیمه رزمیار، دوسال پی درپی در عرصه سیاست با حزب سوسیال دموکرات فعالیت نمود و درین راستا تجارب مثبت در بخش کاری اش بدست آورد. بانو رزمیار، در انتخابات پارلمان سال ۲۰۱۱ نیز شرکت نموده بود ولی با تفاوت چند رای برنده نشد.

او در میان شعار های انتخاباتی اش نوشته بود: فنلند یک جای خوب برای نسل های آینده است و باید راه موثر و مثبت را برای کمک به اقتصاد و محیط زیست انتخاب نماییم. بانو رزمیار می گوید که در افغانستان قبل از دموکراسی باید فرصت های تحصیلی برای مردم ارائه شود.

رزمیار قدرت زنان را در فنلند موثر میخواند و در مقایسه با افغانستان در فنلند گفته میشود جامعه که صد فیصد آنرا میتوانیم استفاده کنیم چرا پنجاه فیصد آنرا استفاده کنیم.

نسیمه رزمیار میخواهد پارلمان فنلند سیاست مهاجرت را بهتر بسازد
نسیمه رزمیار میخواهد پارلمان فنلند سیاست مهاجرت را بهتر بسازد

سیاست فنلند دربرابر افغانستان

نسیمه، درمورد روابط میان فنلند و افغانستان گفت این کشور در سطح اتحادیه اروپا و سازمان ملل نقش فعال داشته و با افغانستان روابط حسنه دارد.

بانو رزمیار در صحبت با رادیو آشنا گفت "فنلند تاکنون چندین پروژه موفق در بخش خبرنگاری، قدرتمند سازی زنان و همکاری با مکاتب افغان داشته است و درنظر دارد این پروژه ها را افزایش دهد. خانم رزمیار اظهار امیدواری نمود که با قدم نهادن به پست عضویت پارلمان در رشد سیاست این کشور در بخش مهاجرت پذیری کارنماید".

بانو رزمیار علاقه دارد با سایر مقامات فنلندی به افغانستان سفر کند تا مردم افغان و افغانستان را از نزدیک ببیند. او که از اخبار افغانستان بدور نمانده است و موضوعات افغانستان بخصوص وضعیت زنان افغان را از نزدیک دنبال میکند. وی می گوید دلیلی که به سیاست روی آورده است، افغانستان بود. بانو رزمیار از وضعیت ناگوار و خشونت دربرابر زنان افغان نیز دلگیر است.

پیام رزمیار برای دختران در داخل افغانستان اینست "میخواهم پدران ومادران افغان به اولاد هایشان اجازه تحصیل را بدهند، بالایشان اعتماد نمایند تا آنها موفق شوند. پدرم به موفقیت من افتخار میکند، من آرزو دارم پدران و مادران این اعتماد به نفس را برای اولاد هایشان ازطریق حمایت از تحصیل آنها، بدهند."

زنده گینامه

نسیمه رزمیار در سال ۱۹۹۲ با خانواده اش به فنلند مهاجرت نمود. بانو رزمیار از بیست وسه سال بدینسو در فنلند زنده گی میکند.

طی این مدت وی در هیلسنگی تحصیلات عالی اش را به اکمال رسانیده است. بانو رزمیار بعد از ختم تحصیلاتش در بخش های مهاجرت، کمک برای زنان و در بخش ارائه خدمات اجتماعی به مردم فنلند کار نموده است.

گرچه در کودکی کشورش را ترک گفته است ولی بانو رزمیار بیان میدارد که به افغان بودنش درمیان سیاستمداران فنلندی افتخار میکند، و این نکته را برجسته کرد که وی در فنلند، به معنای تحمل و برابری در جامعه و تعادل در سیاست پی برد.

نسمیه رزمیار با فنلندی ها
نسمیه رزمیار با فنلندی ها

نسیمه، با مهاجرت به فنلند به این کشور دلبسته شد به همین دلیل در بخش های مختلف با مردم فنلند که احساس کمک و همدلی دارند، کار نموده است.

مصاحبه با نسیمه رزمیار را از اینجا بشنوید:

مصاحبه با نسیمه رزمیار عضو افغان تبار پارلمان فنلند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00

XS
SM
MD
LG